آشنایی با قفل کتابی

"قفل کتابی"، قفلی که استفاده زیاد و طرفداران خاص خودش را دارد چراکه استفاده از این قفل می تواند امنیت زیادی را برای درب ها و وسایل بوجود بیاورد. به طور کلی امنیت، یکی از دغدغه های اصلی افراد مختلف است و هدف از استفاده قفل ها بوجود آوردن امنیت است.

قفل کتابی تا حد زیادی توانسته انتظارات برآورده و امنیت بالایی را برای ما ایجاد کند و به همین دلیل این قفل ها از محبوبیت و فروش بالایی در بازار برخوردار است. همین محبوبیت و فروش بالا باعث شده که قفل کتابی انواع مدل ها، اندازه ها و جنس های مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

کاربرد قفل کتابی

کاربرد اصلی قفل کتابی قفل کردن درب ها و زنجیر ها است که ما استفاده از این قفل را اکثراً برای قفل کردن کرکره مغازه ها، فروشگاه ها، قفل کردن زنجیر چرخ موتور سیکلت و فرمان خودرو، درب منازل و انبار ها استفاده می شود.

از وقتی که کرکره مغازه ها به صورت آکاردئونی و برقی درآمد، استفاده از قفل کتابی گسترش پیدا کرد و همچنین از این قفل برای قفل کردن فرمان و پدال، چرخ موتور سیکلت و دوچرخه استفاده می شود.

با بالا رفتن قیمت ها در وسایل مختلف و بیشتر شدن ارزش سرمایه ها، استفاده از قفل مناسب با امنیت بالا تبدیل به امری واجب شده که خرید قفل کتابی می تواند تا حد زیادی خیال ما را از بابت امنیت سرمایه ها راحت کند.

علاوه بر این به خاطر افزایش آمار سرقت در جامعه، استفاده از قفل کتابی مهم تر شده چونکه امنیت و سهولت استفاده از رکن های مهم این قفل می باشد؛ هیچ یک از افراد دلشان نمی خواهد که اموال و سرمایه های خود را به خاطر استفاده نکردن از قفل با امنیت بالا از دست بدهد.

انواع قفل کتابی

"انواع قفل کتابی" بر اساس جنس، ضخامت و ایمنی به سه نوع تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

قفل کتابی فولادی

قفل کتابی فولادی از استحکام و ایمنی بالایی برخوردار است که ساختار قفل فولادی به این شکل است که کل سیستم این قفل از فولاد تشکیل شده است که به عبارت دیگر برای دسترسی به اجزای آن وابسته به این است که جای کلید آنرا خُرد کنید یا خود قفل را خُرد کنید.

سارقین معمولاً از اسید برای باز کردن قفل های کتابی استفاده می کنند که در قفل کتابی فولادی مدل های ضد اسید نیز وجود دارد و به همین دلیل می تواند ضریب امنیت را بالاتر ببرد.

علاوه بر جنس های فولادی، جنس های برنجی نیز در بازار وجود دارد و یکی از جنبه های مثبت این نوع از قفل های کتابی این است که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد چونکه با آبکاری نیکل صورت گرفته است.

به دلیل گران بودن فلز فولاد و سختکاری که در آن انجام می شود باعث این شده که مدل های طرح فولادی نیز در بازار گسترش پیدا کند که در واقع این مدل ها فولاد آب دیده نیستند و به طبع قیمت پایین تری نسبت به مدل های فولادی دارند.

قفل کتابی روکش دار

قفل کتابی روکش دار از امنیت قابل قبولی برخوردار است که دلیل آن به این خاطر است که قفل کتابی روکشدار از آهن تشکیل شده و روی آن یک روکش دیگر از جنس آهن کشیده شده است که به آن قفل روکشدار می گویند.

از مزیت های اصلی این قفل ها، استفاده از سیلندر های با پین زیاد، مغزی برنجی و همچنین ظاهری خاص و چشم نواز می توان اشاره کرد.

قفل کتابی ساده

قفل کتابی از لحاظ امنیت، درجه پایین تری نسب به دو نوع قفل دیگر دارد که همین مسئله باعث شده قیمت پایین تری داشته باشد. قفل کتابی ساده به صورت آبکاری شده می باشد و بعضی مدل های آن، قطعات داخلشان از برنج یا شمش برنج می باشد.

قفل کتابی گیرا و قفل کتابی پارس از معروف ترین مدل های قفل کتابی ساده می باشند.

نکات خرید قفل کتابی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد دلیل برتری قفل های کتابی به بقیه قفل ها، امنیت بالای آنها می باشد که از لحاظ امنیتی اول مدل های فولادی قرار دارند، دوم مدل های روکش دار و برنجی و سوم مدل های ساده قرا می گیرند.

در کل نکاتی که باعث "خرید قفل کتابی" می شوند شامل : قیمت، اندازه و نوع کلید می باشند که قیمت قفل فولادی گران تر از بقیه مدل ها است؛ البته که برای بالاتر بردن امنیت قفل های کتابی، میله ی آنرا سخت کاری می کنند.

اندازه ی قفل کتابی در سایزهای : 70 ، 80 ، 90 و 100 سانتی وجود دارد که بر اساس نیازتان می توانید این مدل ها را خریداری کنید.

راجع به کلید های قفل کتابی باید بگوییم که قبلاً بیشتر از کلید های سولکسی استفاده می شد و چون کلید سولکسی ساخت و کپی کردن آنها مشکل است دیگر استفاده از آن مرسوم نیست و در حال حاضر از نوع معمولی به همراه سه کلید و کلید کامپیوتری استفاده می شود.

نکته ای که بد نیست بدانید این است که فرض کنید میله ای که از قفل بیرون میاید از سمت راست و کلید هم از سمت راست وارد قفل می شود که به این مدل ها، کلید میله یک طرف می گویند. موارد استفاده از این نوع مدل ها برای گارد های درب آپارتمان است ولی اگر قفل به صورت کلید میله یک طرف نباشد و بخواهیم قفل را سمت دیوار ببندیم، کلید سمت چپ است و قفل از سمت راست خارج می شود که دیوار مانع می شود و نمی توانیم قفل را باز و بسته کنیم.

امیدواریم با بررسی هایی که از جنبه های گوناگون انجام دادیم انتخاب بهتر و دقیق تری بر حسب نیازتان از قفل های کتابی داشته باشید.

ممنون از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر از قفل کتابی استفاده کرده اید و تجربه ای راجع به آن دارید، دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد