همه مواردی که باید درباره آرام بند بدانید

"آرام بند" درب وسیله ای مکانیکی است که درب را به صورت کنترل شده می بندد. آرام بند به این منظور باعث جلوگیری از باز ماندن درب، بسته شدن محکم آن و جلوگیری از تولید صدای ناهنجار به خاطر محکم بسته شدن درب می شود.

رایج ترین نمونه استفاده از آرام بند ها را می توانیم در درب های ورودی ساختمان های عمومی، مدارس، فروشگاه ها و بسیاری از مشاغل دیگر پیدا کرد.

در بازار شاهد انواع آرام بندها هستیم که بر اساس مکانیزمی که درب را می بندند، تقسیم بندی می شوند. حال سوالی که ممکن است برای افراد مختلف بوجود بیاید این است که انواع آرام بند کدامند ؟ آرام بند ها برای وزن چه درب هایی مناسب اند ؟ نحوه نصب آرام بند چگونه است ؟ بهترین برندها ؟ و سوالاتی از این دست که ما قصد پاسخگویی به آنها را داریم تا شما مشتریان و علاقمندان بتوانید انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

آرام بند و کاربرد آن ؟

آرام بند یک دستگاه هیدرولیک فنری است که درب را به طور اتوماتیک می بندد. به این منظور می توان گفت که آرام بند یکی از اجزای اصلی درب ها می باشد که آرامش را برای ما به ارمغان می آورد.

به طور خلاصه باید بگوییم که وظیفه ی آرام بند درب در دو مورد زیر می باشد :

  • بستن قطعی درب
  • آرام بستن درب

انواع آرام بند کدامند ؟

جک آرام بند دارای مدل هایی می باشد که این مدل ها شامل موارد زیر می باشد :

آرام بند بازویی :

در آرام بند بازویی، دو بازو با زاویه ۹۰ درجه نسبت به درب از بدنه آرام بند بیرون زده اند و اغلب شاهد این هستیم که بیشتر از آرام بند های بازویی استفاده می شود.

آرام بند ریلی :

آرام بند ریلی جز آرام بند هایی است که که قطعه ای فلزی درب ریلی که به درب متصل شده به کمک غلطکی که دارد حرکت می کند که نیروی آن از منبع مکانیکی آرام بند تامین می شود.

از لحاظ ظاهری، آرام بند ریلی زیباتر و شکیل تر از آرام بند بازویی می باشد ولی از لحاظ قیمت، قیمت آرام بند ریلی گران تر از آرام بند بازویی می باشد. از لحاظ قدرت نیز نیروی کمتری نسبت به آرام بند های بازویی دارند.

به طور خلاصه باید بگوییم که در مواقعی که نمی توان از آرام بند بازویی استفاده کرد، بجای آن از آرام بند ریلی استفاده می کنیم.

آرام بند توکار یا آرام بند مخفی :

آرام بند توکار، فنری است که دقیقا مانند لولا و در مکان نصب لولا قرار می گیرد و یا در برخی موارد بالا و پایین درب را خالی می کنند و این آرام بند را داخل آن قرار می دهند و اهرم آرام بند در جایی بین درب و چهارچوب درب حرکت می کند.

آرام بند مرحله ای چیست ؟

تقسیم بندی "جک آرام بند" ، طبق تعداد مرحله ای است که درب را می بندد. طبق این تقسیم بندی، آرام بند ها به دو دسته ی دو مرحله ای و سه مرحله ( آرام بند سه زمانه ) تقسیم بندی می شوند.

آرام بند های دو مرحله ای همانطور که از نامشان پیداست در دو مرحله درب را می بندند که مرحله ی دوم آنها با شدت ضربه ی بیشتری می باشد. اما آرام بند سه مرحله ای یا آرام بند سه سرعته در ۳ مرحله درب را می بندد. این نوع آرام بند ها چند سالی است که وارد بازار ایران شده است و از مزایای استفاده از آنها می توانیم به ایجاد صدای کمتر موقع بسته شدن و عمر طولانی تر اشاره کرد.

آرام بند های سه مرحله ای عمدتاً بر روی درب های برقی نصب می شوند، اگر چه که امکان نصب این آرام بند ها بر روی درب های دو مرحله ای هم می باشد اما به دلیل قیمت بیشتر آنها نسبت به آرام بند های دو مرحله ای، کمتر بر روی درب های برقی نصب می شوند.

نمره بندی آرام بند ها چگونه است ؟

بعد از آشنایی با انواع آرام بند ها، نوبت به دانستن نمره بندی آنها می رسد که این موضوع برای خرید آرام بند مهم می باشد. آرام بند ها بر اساس عرض و وزن درب نمره بندی می شوند و ما باید با توجه به مشخصات درب خودمان، آرام بند مناسب را انتخاب کنیم. اگر انتخاب اشتباهی داشته باشیم ممکن است درب به سختی باز شود و یا آرام بند توان بستن درب را نداشته باشد.

البته با توجه به اینکه اکثر آرام بندها، درب های تا عرض ۱۱۰ تا سانتی متر را پشتیبانی می کنند، موضوع اصلی در بازار داخلی برای انتخاب، وزن درب می باشد. 

همچنین با توجه به اینکه آرام بند ها دارای فنر مولتی می باشند و بازه ی وزنی را پشتیبانی می کنند، به راحتی می توانیم با دانستن وزن درب خودمان و استفاده از جدول راهنما یا مشورت با فروشنده، جک آرامبند مناسب درب خودمان را انتخاب کنیم.

نکته ای که فقط باید حواسمان باشد این است که نمره بندی آرام بند های ژاپنی، یک نمره ضعیف تر از سایر آرام بند ها می باشد.

راهنمای نصب آرام بند

نحوه نصب آرام بند ریلی :

ابتدا شابلون نصب که درون جعبه آرام بند قرار دارد را بر روی درب و محل مناسب میچسبانیم.

حالا محل های نصب پیچ را بر روی درب علامت گذاری می کنیم.

حالا قطعهٔ اصلی آرام بند را با استفاده از تراز بر روی محل خودش پیچ می کنیم.

در این مرحله بازوی پایینی آرام بند را با زاویه ۹۰ درجه با درب، بر روی قطعه اصلی پیچ می کنیم.

سپس بازوی بالایی را سر جای خودش پیچ می کنیم. حالا طوری که بازوی بالایی با درب، زاویه ۹۰ درجه بسازد، دو بازو را بهم متصل می کنیم. برای این منظور باید کمی بازوی پایینی را خم کنیم و برای تنظیم بهتر، با استفاده از مکانیزم بازوی بالایی می توانیم طول بازوی پایینی را تغییر دهیم.

در پایان پیچ تنظیم طول بازوی بالایی را محکم می کنیم.

نحوه نصب آرام بند ریلی :

ابتدا شابلون موجود در بسته بندی را بر روی درب میچسبانیم و محل های پیچ را علامت گذاری می کنیم.

سپس با استفاده از دریل، محل های پیچ را سوراخ می کنیم.

حالا باید قطعهٔ اصلی آرام بند را بر روی درب پیچ کنیم.

در مرحلهٔ بعد بازوی پایینی را بر روی آرام بند نصب می کنیم.

سپس مکانیزم ریل را سر جای خودش نصب می کنیم.

حالا فقط کافیه که بازوی پایینی را در حالت بسته به مکانیزم ریل متصل کنیم.

پس از اینکه آرام بند را رگلاژ کردیم می توانیم از آن استفاده کنیم.

برندهای آرام بند کدامند ؟

اگر بخواهیم بهترین و معتبر ترین برندهای "آرام بند درب" را نام ببریم می توانیم به : آرام بند سارو ، آرام بند فاتلس ، آرام بند ان اچ ان ، آرام بند ریوبی ، آرام بند ریفت ، آرام بند کینگ و آرام بند بهسازان اشاره کنیم.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از آرام بند داشته اید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد