آرام بند چیست ؟

قطعاً تابحال شده که آرام بند را بر روی درب دیده باشید و شاید ندانید که آرام بند چیست و چه کاربردی دارد و دارای چه مدل هایی می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به آشنایی با آرام بند بپردازیم پس تا پایان این مقاله همراهمان باشید.

آرام بند چیست و هدف از استفادهٔ آنها چه می باشد ؟

آرام بند” یک بازوی مکانیکی قابل تنظیم و فنری است که پس از باز شدن درب به طور خودکار درب را می بندد. جک های آرام بند معمولاً با روغن هیدرولیک پر می شوند که باعث می شوند درب و عملکرد آن را کنترل کنند. نصب آرام بند به کنترل و ایمنی درب ها می افزاید.

آرامبند ها عملکرد های مختلفی را انجام می دهند و در اصل در یک عملیات درب را به طور کنترل شده می بندند. آنها به دلیل اینکه درب را می بندند از گسترش آتش سوزی درون ساختمان ها جلوگیری می کنند، انگشتان و دست ها را از بروز آسیب جلوگیری می کنند و همچنین از سرقت ها و آسیب به اموال نیز جلوگیری می کنند.

آرام بند چگونه از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کند ؟

درب های ضد حریق که در راهروهای ساختمان های بزرگ معمولاً دیده می شود باید همیشه کاملاً بسته نگه داشته شوند. درب های ضد حریق به شما این امکان را می دهند که با حفظ دود و آتش به طور ایمن از ملک خارج شوید.

اگر آرام بند در وجود نداشته باشد، یا درب به طور کامل بسته نشود، مکانیسم حفاظت در برابر آتش به خطر می افتد. درب ضد حریق که به طور کامل بسته نمی شود، می تواند منجر به ناایمن شدن راهرو ها یا راه پله ها شود و باعث ایجاد تلاف جانی و مالی خواهد شد.

مزایای استفاده از جک آرام بند

اگر از آرام بند در درب های خود استفاده کنید، مزیت های زیر را در پی خواهد داشت :

بستن درب را کنترل می کند :

اکثر آرامبند های درب دارای عملکرد بک چک هستند. بک چک از باز شدن بیش از حد درب ها با کند کردن یا حتی متوقف کردن درب در نقطه ای از چرخش درب جلوگیری می کند.

چرخش درب ها اگر به صورت کنترل شده نباشند می توانند خطر آفرین باشند، مانند زمانی که باد شدید می وزد و یا افرادی که به شدت درب را باز می کنند.

دری که کاملاً باز شده باشد می تواند با برخورد به دیوار مقابل، چهارچوب در، دیوارهای مجاور سایر اموال آسیب برساند. یک درب سنگین که به سرعت در حال چرخش است، هر کسی را که در نزدیکی درب ایستاده باشد، زخمی می کند.

امنیت درب ها را زیاد می کند :

بستن درب سطح دیگری از امنیت را به ملک اضافه می کند. از آنجایی که پس از عبور شخصی درب را به طور ایمن می بندد، درب شما برای افراد ناخواسته باز نمی ماند.

انواع آرام بند

در حالی که همه آنها عملکرد مشابهی دارند، هنوز انواع مختلفی از “آرام بند در” وجود دارد. انتخاب بهترین مدل به محدوده قیمت و نیاز شما بستگی دارد.

انواع آرام بند در وجود دارد که برای درب های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. وزن و اندازه درب در کارایی آرام بند تاثیر بسیار زیادی دارد که اگر آرام بند مناسب وزن و عرض را انتخاب نکنید، آرام بند دچار خرابی خواهد شد.

آرام بند ها یک هدف خاص را انجام می دهند و در صورت نصب، بر روی درب مشخص خواهد بود و افراد با دیدن آن مطلع می شوند که درب دارای آرام بند است و خود به خود بسته خواهد شد و آنها لازم نیست نگران آسیب دیدگی باشند.

از طرف دیگر، اگر به دنبال ظاهری زیبا و مدرن در اطراف درب های خود هستید، آرام بند های مخفی وجود دارند. آرام بند های مخفی درون قاب، داخل زمین یا داخل درب قرار می گیرند.

پر استفاده ترین مدل های آرام بند، آرام بند بازویی و آرام بند ریلی هستند که در این بین این دو مدل، آرام بند بازویی پر فروش تر است.

نکات نگهداری از آرام بند

آرام بند ها نیاز به نگهداری و حتی تعویض پس از چندین سال را دارند. عوامل مختلفی هستند که می توانند منجر به تعمیر درب یا آرام بند شوند.

قبل از نصب آرام بند، درب شما باید به خوبی کار کند و هیچ معنایی ندارد که برای دربی که به درستی کار نمی کند، جک آرام بند تهیه کنید. بهینه سازی درب ها شامل روانکاری لولاها، سفت کردن پیچ های لولا و اتصال درب به چهارچوب در می شود.

در طول سال ها، مشکلات متعددی در اطراف درب ممکن است ایجاد شود. برای مثال می توانید افتادگی و شکستگی درب و یخ زدگی را تجربه کنید. این احتمال وجود دارد که وقتی این اتفاق بیفتد، آرام بند دیگر به خوبی کار نکند.

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید آرام بند و یا درب را تنظیم کنید :

  • بسته نشدن کامل درب
  • کوبیدن درب
  • حرکت سریع درب
  • لکه های روغن روی زمین یا نشت مایع هیدرولیک قابل مشاهده باشد
  • فنر آرام بند کار نمی کند

وقتی آرام بند دیگر کار خود را درست انجام نمی دهد، در واقع هدف خود را برای محافظت از شما، دارایی ها و افراد حاضر در آن را انجام نمی دهد. اگر از طریق تنظیمات نمی توان مشکلات را بر طرف کرد، بهتر است به فکر خرید آرام بند جدید باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از آرام بند و خرید آن داشته اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد