اکسسوری کابینت

آشپزخانه یکی از مکان های مهم هر خانه ای می باشد که بیشترین رفت و آمد را دارند و خانم های خانه دار زمان زیادی را در آشپزخانه ها می گذرانند. با افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، متراژ منازل کمتر و کمتر شده است که همین مسئله منجر به کوچک تر شدن فضاهایی مانند اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه و دیگر مکان ها شده است.

آشپزخانه ها معمولاً فضای کوچکی دارند و وسایل زیادی نیز در آشپزخانه ها قرار دارد که این وسایل به خودی خود جاگیر هستند. این وسایل شامل ها یخچال، لباسشویی، گاز، کابینت و غیره می باشند.

همانطور که اشاره شد کابینت یکی از وسایل مورد نیاز و اصلی هر آشپزخانه ای می باشد که در گذشته این کابینت ها بیشتر فلزی بودند و رفته رفته این کابینت های فلزی جای خود را به کابینت های چوبی و یا ام دی اف MDF داده اند. از مزیت های اصلی کابینت های چوبی و ام دی اف این است که هم دارای یراق آلات مختلفی هستند و هم اینکه از تجهیزات یا اکسسوری های مختلفی بهره می برند.

تجهیزات یا " اکسسوری کابینت " انواع مختلفی دارد که هر کدام از این اکسسوری ها می توانند تا حد بسیار زیادی کاربردی باشند و بعضی از این اکسسوری ها لازمه هر آشپزخانه یا کابینتی می باشند. به طور مثال استفاده از آبچکان و جا ظرفی در هر آشپزخانه ای لازم می باشد چراکه وقتی ظرف شسته می شوند احتیاج به خشک شدن خواهند داشت و باید فضایی وجود داشته باشد که این اتفاق بیفتد.

یکی دیگر از دلایل استفاده از اکسسوری کابینت، نظمی است که برای آشپزخانه ایجاد می کند. تصور کنید که فضایی برای نگهداری سیب زمینی ، پیاز، حبوبات، کیسه برنج و غیره ندارید و رها کردن این وسایل در آشپزخانه می تواند نمای نامناسبی را ایجاد کند. خب اگر به طور مثال از اکسسوری های مخصوص نگهداری حبوبات یا برنج ها استفاده کنید قطعاً مشکل نگهداری آنها حل خواهد شد و دسترسی به آنها نیز آسان تر خواهد شد.

اکسسوری کابینت چیست ؟

اکسسوری کابینت یعنی همان تجهیزاتی که در کابینت ها و یا کمد دیواری استفاده می کنیم تا علاوه بر کاربردی بودن، زیبایی و نظم را برای ما به ارمغان بیاورد. هر یک از اکسسوری های کابینت دارای کارایی مخصوصی می باشند که به طور مثال می توانیم به سطل زباله کابینتی اشاره داشته باشیم و یا می توانیم اکسسوری دیگری مانند سوپر مارکت کابینتی را نام ببریم.

انواع اکسسوری کابینت

سبد کابینت

یکی از اکسسوری های پر کاربرد کابینت ها، سبد کابینت می باشد که این سبدها انواع مختلفی دارند و هر سبدی مخصوص به وسایلی مشخص می باشد. انواع سبدهای کابینتی عبارتند از :

سبد چند منظوره کابینتی

سبد کنج کابینت

سبد مواد شوینده

سبد سیب زمینی و پیاز

سبد البسه

جا برنجی

جا بطری

جا حبوبات

همانطور که ملاحظه می کنید سبد های مختلفی برای کابینت وجود دارد که در این سبدها می توانیم وسایل مشخصی را نگهداری کنیم.

آویز کابینتی

یکی دیگر از اکسسوری های مهم کابینت، آویز کابینتی می باشد که این آویز ها می توانند داخل یا بیرون درب کابینت نصب شوند و یا اینکه در کابینت های بالای سینک ظرفشویی قرار گیرند. استفاده از آویز کابینتی باعث این می شود که اطراف سینک ظرفشویی خلوت تر شود و راحت تر بتوانیم ظروف را بشوییم.

انواع آویز کابینتی عبارتند از :

جا قاشقی

جا بشقابی

جا دستمالی

جا لیوانی

جا ادویه

جا اسکاچی

سوپر مارکت کابینتی

سوپر مارکت کابینتی یکی از جالب ترین تجهیزات کابینت ها می باشد که این سوپر مارکت ها به صورت های مختلفی می تواند نصب شود. بعضی از این سوپر مارکت ها مانند یخچال می باشند و درب آنها مانند درب یخچال باز و بسته می شود و بعضی از این سوپر مارکت ها هم در یونیت کابینت نصب می شود و درب آن به صورت ریلی باز و بسته می شود.

سوپر مارکت کابینتی دارای اندازه و سایزهای مختلف است که بر حسب نیاز خود می توانید این سایزها را تهیه کنید. همچنین این تجهیزات دارای تعداد طبقه های مختلف از جمله : 2 ، 3 ، 4 ، 5 و 6 می باشد. ریل های سوپر مارکت کابینتی هم می تواند به صورت ساده، آرام بند و تاندم باشد.

آبچکان و جا ظرفی

قطعاً از آبچکان و جا ظرفی های مختلفی استفاده کرده اید و با آنها آشنایی دارید ولی این آبچکان ها می توانند دارای مدل های مختلفی مانند : رومیزی، کابینتی و آویز باشند که بسته به فضایی که در اختیار دارید می توانید از مدل های آبچکان و جا ظرفی استفاده کنید.

بغل گازی

معمولاً هنگام آشپزی کردن، استفاده از قاشق یا ملافه و غیره برای پخت و پز زیاد است ولی به دلیل اینکه معمولاً غذاهای مختلفی بر روی اجاق گاز طبخ می گردد، آشپزها از وسایل مختلفی استفاده می کنند و گاهاً نمی خواهند که از یک وسیله برای همه طبخ ها استفاده کنند. همچنین به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، مکان قرار دادن وسایل پخت و پز نیز مهم است.

بغل گازی یا جای کفگیر و ملاقه به منظور قرار دادن کفگیر، قاشق، ملاقه و غیره در کنار اجاق گاز استفاده می شود.

سطل زباله کابینتی

همانطور که از نام این محصول پیداست، درون کابینت نصب می شود و در انواع مختلف تک مخزنه و دو مخزنه در بازار ارائه شده است. ساختار سطل زباله کابینتی باعث شده است تا از پخش بوی نامطبوع زباله جلوگیری شود.

سطل زباله کابینتی در سایزهای مختلفی تولید شده است که می توانید با توجه به ابعاد کابینت و آشپزخانه خود آنرا تهیه کنید. از دیگر مزیت های سطل زباله کابینتی می توان به ریلی بودن آن اشاره کرد که موجب راحتی استفاده شده است.

برندهای اکسسوری کابینت

اکسسوری کابینت دارای برندهای معتبر و مختلفی است که هر کدام از این برندها، محصولاتی با کیفیت تولید کرده اند تا بتوان سالها از آن استفاده کرد. بهترین برندهای اکسسوری کابینت شامل موارد زیر می باشد :

ملونی | MELLONI

فانتونی | FANTONI

یونی هوپر | UNIHOPPER

آذین | AZIN

آدلان | ADLAN

پلاتین | PLATIN

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، ممنون می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

یراق کمد

کمد دیواری یکی از عضوهای اصلی منازل می باشد که این کمدها علاوه بر زیبایی و نظم بخشیدن به اتاق، باعث می شود که وسایل مختلفی را در آنها قرار دهیم. کمد دیواری فضایی را در اختیارمان قرار می دهد که می توانیم انواع البسه، چمدان ها و وسایلی می توانند در کشوها قرار بگیرند را در کمد دیواری جای دهیم.

برای نصب و استفاده از کمد دیواری باید " یراق کمد " را تهیه کنیم چراکه این یراق آلات نقشی اساسی در کمدهای دیواری دارند. ما یکسری یراق آلام مهم و کاربردی در کمدها داریم که عبارتند از :

قفل کمد

قرقره کمد ریلی

مکانیزم کمد دیواری

البته که ما یراق کمد های دیگری را نیز داریم و این یراق ها شامل : آرام بند درب ریلی، ریل کمد دیواری، پایه سقفی، گونیا طبقه، لوله کمد و زیر سری می باشند.

اول قصد داریم بیشتر با مکانیزم های کمد دیواری آشنا شویم و بدانیم که کلاً کمد دیواری ها چگونه هستند و چه مشخصاتی را دارند. با ما در ادامه همراه باشید.

مکانیزم کمد دیواری

پر کاربرد ترین نوع کمدها، کمد با درب ریلی می باشد که مکانیزم کمد دیواری به این شکل است که بسته به نوع درب، با داشتن تعداد مشخصی از ریل و قرقره می توان درب ریلی را بوجود آورد.

بعضی از مکانیزم های درب کمد دیواری به صورت آرام بند و بعضی از آنها ساده می باشند که در مدل آرام بند، درب به صورت آهسته تر و مرحله ای بسته می شود.

مکانیزم های درب ریلی عبارتند از :

- مکانیزم آکاردئونی

- مکانیزم تاپ لاین

- مکانیزم این لاین

قرقره کمد ریلی

درب های کشویی کمد ریلی به کمک قرقره و ریل بروی یک محور ثابت حرکت می کند که باعث می شود درب کمد دیواری به صورت کامل باز شود. قرقره کمد ریلی فولادی می باشد و دارای چرخی است که این چرخ ها بروی ریل حرکت می کنند. این چرخ ها بلبرینگی نیز می باشند که باعث شده حرکت چرخ ها بدون صدا باشد.

قرقره کمد ریلی وزن مشخصی را می تواند تحمل کند که موقع خرید باید وزن درب خود را بدانید. قرقره کمد ریلی دارای مدل هایی می باشد که مدل ها عبارتند از :

- قرقره کمد ریلی روکار

این قرقره به صورت روکار نصب خواهد شد و اگر کمد دیواری را قبلاً نصب شده باشد و بخواهیم درب آنرا ریلی کنیم، می توانیم از این نوع قرقره استفاده کنیم.

- قرقره کمد ریلی توکار

بعد از اینکه بریدگی داخل چوب کمد دیواری صورت گرفت، با توجه به اندازه ی قرقره باید بریدگی ایجاد کنید و در نهایت قرقره کمد ریلی توکار را نصب کنید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، قرقره کمد ریلی وزن مشخصی را می تواند تحمل کند که این وزن ها شامل : 18 کیلوگرم، 40 کیلوگرم، 60 کیلوگرم، 70 کیلوگرم، 80 کیلوگرم و 100 کیلوگرمی می باشد.

ریل کمد دیواری

ریل کمد دیواری مخصوص درب کمد ریلی می باشد که همان شیار قدیمی بالا و پایین کمد می باشد که درب کمد ریلی بوسیله ی چهار قرقره کمد دیواری، بروی ریل حرکت می کند. ریل کمد دیواری انواع مختلفی دارد که بر اساس مقیاس های مختلفی تقسیم بندی می شود این مقیاس ها به صورت زیر می باشند :

- مقیاس اول پهنا است که در حقیقت اصلی ترین و فنی ترین موضوع انتخاب ریل می باشد که پهنای آن از 4 سانتی متر تا 6 سانتی متر متغیر است که بر اساس نوع کمد و فضای موجود آن انتخاب می شود.

- مقیاس دوم ریل این است که به دو نوع پاگیر و پانگیر تقسیم بندی می شوند که در مدل پانگیر، لبه ی آن به شکلی است که به سمت پایین خمیدگی دارد و مانع از گیر کردن پا و یا هر چیز دیگری می شود.

- ریل ها در مدل های دو درب و تک درب نیز تقسیم بندی می شوند.

قفل کمد

قفل کمد جزء یراق های مهم کمد می باشد ولی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. توسط قفل کمد می توانیم درب کمد را قفل کنیم که این قفل ها دارای مدل هایی است که این مدل ها عبارتند از :

- قفل تک پله

قفل تک پله مناسب کمدهایی می باشد که جنس آنها چوبی و آهنی می باشد و درب های ضخامت 16میلی متری دارند. یکی از معروف ترین قفل های تک پله ای که مورد استفاده قرار می گیرد، قفل تک پله طرح 808 می باشد.

بد نیست بدانید که قفل تک پله از کلید های آهنی و برنجی استفاده می کند.

- قفل دو پله

کاربرد اصلی قفل دو پله برای کمد دیواری های قدیمی که چوبی هستند و ضخامت 32 میلی متری دارند، می باشد. قفل دو پله دارای مدل های معمولی و شب بندی می باشد که قفل شب بندی به این شکل می باشد که وقتی درب را فشار می دهیم، درب قفل می شود و برای باز کردن آن باید از کلید استفاده کنید.

- قفل ام دی اف MDF

همانطور از نام این قفل پیداست برای کمدهایی استفاده می شود که جنس آنها ام دی اف MDF می باشد. قفل ام دی اف به نام طرح رونیز هم شناخته می شود که دارای مدل های مختلفی از جمله : توپی بلند و توپی کوتاه می باشد.

انواع قفل ام دی اف عبارتند از : قفل یک پله، قفل دو پله، قفل فشاری، قفل شاخدار و قفل پین دار.

راجع به جنس های قفل کمد بد نیست بدانید که بیشتر قفل های کمد دارای جنس های تلفیقی هستند. به طور مثال آلومینیومی پلاستیکی باشند.

ممنون از اینکه ما را تا پایان همراهی کردید، اگر نظری راجع به این مقاله داشتید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

یراق درب

درب ها جزء جدانشدنی هر مکانی می باشند چراکه این درب ها هستند تا بخش های های ورود و خروج هر قسمتی از منزل یا محیط کار را از همدیگر تفکیک می کنند. منازل و محیط های تجاری انواع درب ها را دارند که این درب ها شامل : درب ورودی ساختمان و پارکینگ، درب واحد آپارتمان، درب اتاق خواب، درب سرویس بهداشتی و غیره می باشند.

هر کدام از این درب ها یراق آلات مختص به خود را دارند که به عنوان " یراق درب " شناخته می شود. یراق درب هایی که در بازار موجود می باشد هم برای درب های آهنی و هم برای درب های چوبی می باشد که معمولاً بیشتر از درب های چوبی در منازل و محیط کار استفاده می شود و به همین دلیل یراق آلات درب چوبی از گستردگی بیشتری برخودار می باشد.

مهم ترین یراق درب ها عبارتند از :

دستگیره درب چوبی

قفل درب چوبی

سیلندر یا مغزی ( توپی )

لولا درب چوبی

آرام بند

قفل درب آهنی

همانطور که ملاحظه می کنید بیشتر این یراق آلات مخصوص درب های چوبی می باشند و مهم ترین یراق آلات درب آهنی شامل آرام بند و قفل درب آهنی می باشد. البته که ما یراق های دیگری را در دسته بندی یراق درب داریم که عبارتند از : درکوب و چشمی، چفت و زنجیر پشت دری، ضرب گیر درب، چشمی دیجیتال، استپ درب، کشو میله ای، کشو کلنگی و کشو مغزی، شماره پلاک و جاپستی می باشد.

در ادامه ی این مقاله قصد داریم بیشتر به یراق درب های اصلی بپردازیم و بیشتر با آنها آشنا شویم تا بدانید که هر کدام از این یراق آلات چگونه هستند و چه کاربردی را دارند، پس با ما همراه باشید.

دستگیره درب چوبی

قطعاً شده که از دستگیره های درب چوبی استفاده کرده باشید و می دانید که چه وظیفه ای را دارند ولی آیا با مدل های آشنایی دارید ؟ با استفاده از دستگیره، می توانیم درب را باز و بسته کنیم. دستگیره درب چوبی انواع مختلفی دارد که عبارتند از :

- دستگیره پلاک کلیدی

- دستگیره پلاک سرویس

- دستگیره پلاک سوییچی

- دستگیره پلاک آپارتمانی

- دستگیره رزت

- دستگیره گرد ( مُشتی )

- دستگیره دیجیتال

قفل درب چوبی

قفل درب چوبی یکی از اصلی ترین های یراق درب می باشد که دستگیره درب چوبی به قفل درب چوبی وصل می شود. ساختار اصلی قفل درب چوبی شامل دو بخش می باشد که بخش بالایی قفل با دستگیره درگیر می شود و بخش پایینی آن با زبانه قفل درگیر می شود.

قفل درب چوبی دارای مدل های مختلفی است که این مدل ها عبارتند از :

- قفل کلیدی

- قفل سوییچی

- قفل سرویس

- قفل ضد سرقت

- قفل کمکی

سیلندر درب

اگر قصد تغییر واحد آپارتمان خود را دارید، بجای تعویض کل سیستم قفل، فقط با تغییر سیلندر درب یا توپی ( مغزی ) می توانید امنیت محل مورد نظرتان را بالا ببرید.

سیلندر درب از لحاظ ظاهری دارای شکل های گلابی، بیضی و گرد می باشد که کلیدها داخل آن قرار می گیرد و درب را قفل می کند.

انواع مختلفی از سیلندر درب را داریم که این سیلندرها عبارتند از :

- سیلندر سرویس

- سیلندر آپارتمانی

- سیلندر سوییچی

سیلندر درب دارای سایزهای مختلفی است که این سایزها شامل : 6 سانتی متر، 7 سانتی متر، 8 سانتی متر، 9 سانتی متر و 10 سانتی متری می باشد که مرسوم ترین سایز آن، 7 سانتی متر می باشد.

لولا درب چوبی

لولا وظیفه ی اتصال درب ها به چهارچوب و حرکت کردن آنرا برعهده دارد که لولا درب چوبی دارای مدل های : لولا تخت، لولا قابلمه و لولا پروانه ای می باشد.

لولا تخت از دو بال تشکیل شده که این بال ها توسط یک پین بهم متصل هستند. لولا تخت مخصوص درب هایی می باشد که که لنگه ی آنها ساده است. علاوه بر درب های چوبی، از لولا تخت در جعبه های آنتیک و تخته نرد استفاده می شود.

لولا قابلمه هم از دو بال تشکیل شده که توسط یک پین بهم متصل هستند و کارکرد لولا قابلمه به این شکل است که یکی از لنگه های درب بروی آن حرکت می کند و اگر لولا مناسب جنس و وزن درب نباشد، به مرور باعث ایجاد ساییدگی در لنگه درب خواهد شد.

لولا پروانه ای از ساییدگی لنگه درب جلوگیری می کند چونکه جنس مقاومی دارد و به همین دلیل جزء پرفروش ترین لولاهای درب چوبی محسوب می شود.

آرام بند

امروزه در ساختمان های شهرهای بزرگ از آرام بند در درب ورودی ساختمان استفاده می شود که آرام بند، درب را آهسته و مرحله ای می بندد که همین مسئله منجر به جلوگیری در ایجاد صدای ناهنجار در ساختمان خواهد شد.

آرام بند ها طبق دو مقیاس تقسیم بندی می شوند، مقیاس اول انواع آرام بند از نظر طراحی ظاهری آنها می باشد که طبق این مقیاس آرام بندها به دو دسته ی بازویی و ریلی تقسیم بندی می شوند.

تقسیم بندی بعدی آرام بندها طبق تعداد مرحله ای است که آرام بند درب را می بندد. طبق این مقیاس آرام بند ها به دو دسته ی دو مرحله ای و سه مرحله ی ( دارای ضربه ی آخر ) تقسیم بندی می شوند.

موضوعی که باید برای خرید آرام بندها توجه داشته باشید، نمره بندی آرام بندها می باشد. آرام بند ها بر اساس وزن و عرض درب نمره بندی می شوند که با توجه به مشخصات درب، باید آرام بند مناسب را انتخاب کنید.

قفل درب آهنی

منظور از درب آهنی، درب های انباری یا تراس می باشد و به دلیل اینکه درب های ورودی ساختمان و پارکینگ سنگین تر هستند، سیستم قفل و دستگیره آن با درب های انباری و تراس متفاوت است.

لازم است بدانید که قفل های زیر 5.5 سانتی متر مخصوص درب آهنی می باشد چونکه قطر پروفیل های بالای 5.5 سانتی متر در بازار موجود نمی باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما می توانید دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

یراق کابینت

کابینت ها امروزه جزء جدا نشدنی هر آشپزخانه ای می باشند که این کابینت ها می توانند چوبی، ام دی اف MDF و فلزی باشند. کابینت های فلزی قبلاً استفاده های زیادی داشتند و در اکثر منازل از این کابینت ها استفاده می شد. با گذشت زمان کم کم کابینت های چوبی و ام دی اف مورد توجه قرار گرفت چراکه این کابینت ها می توانند نمای ظاهری زیباتری را برای منازل ایجاد کنند.

برای اینکه بتوانیم کابینت ها را نصب و استفاده کنیم، از انواع " یراق کابینت " استفاده می کنیم که این یراق آلات نقشی مهم در کابینت ها خواهند داشت. انواع یراق کابینت که می توانیم آنها را نام ببریم شامل موارد زیر می باشد :

  • دستگیره کابینت
  • لولا گازور کابینت
  • پایه کابینت
  • ریل کشو کابینت
  • قرنیز کابینت

البته یراق کابینت فقط به مورد هایی که گفته شد، محدود نمی شود و ما مدل های دیگری از یراق آلات کابینت را داریم که عبارتند از : جک کابینت، مگنت کابینت، بغل صفحه کابینت، پاخور کابینت و پولکی کابینت.

همچنین کابینت ها دارای اکسسوری های مختلفی هم هستند که با استفاده از این اکسسوری ها می توانیم هم فضای آشپزخانه را خلوت تر و با نظم تر کنیم و هم اینکه اکسسوری کابینت می توانند در مواردی بسیار کاربردی باشد. مهم ترین و پر کاربرد ترین اکسسوری های کابینت شامل : پریز توکار کابینتی، سبد کابینت، آویز کابینت، سوپر مارکت کابینتی، سطل زباله کابینتی، آبچکان و جا ظرفی می باشند.

ما در این مطلب قصد داریم بیشتر با اصلی ترین یراق کابینت ها آشنا شویم، پس با ما در ادامه همراه باشید.

دستگیره کابینت

قطعاً خیلی از شما تاحالا از دستگیره های کابینت استفاده کرده اید و با آن آشنایی دارید. ما با استفاده از دستگیره های کابینت می توانیم درب های کابینت را باز و بسته کنیم و علاوه بر کاربردی بودن، نمای ظاهری زیبایی را برای کابینت های ما به ارمغان می آورد.

لازم است بدانید که کابینت ها به دو نوع کلاسیک و مدرن دسته بندی می شوند که منجر به بخش بندی دستگیره ها به مدل های کلاسیک و مدرن نیز شده است.

انواع دستگیره کابینت شامل : دستگیره تک پیچ، دستگیره دو پیچ، دستگیره مخفی، دستگیره شاخه ای، دستگیره توکار و دستگیره ممبران می باشد.

لولا گازور کابینت

لولا گازور کابینت وظیفه ی نگهداری و اتصال درب به یونیت ( بدنه ) کابینت را بر عهده دارد که لولا کابینت ها مدل های مختلفی دارند و هرکدام از این مدل ها مشخصات مخصوص به خود را دارند.

لولا آرام بند کابینت، لولا درجه ای، لولا خرچنگی، لولا مکمل، لولا توکار، لولا خلاص و لولا فنر معکوس از مدل های لولاهای مخصوص کابینت می باشد.

پایه کابینت

پایه کابینت وظیفه ی نگهداری کابینت بر روی سطوح را برعهده دارد که این پایه ها از لحاظ ظاهری به شکل گرد و مربعی می باشند. انواع پایه کابینت شامل : پایه کابینت آلومینیوم، پایه کابینت استیل، پایه کابینت پلاستیک و پایه کابینت آهن آبکاری می باشد

ریل کشو کابینت

یکی دیگر از یراق کابینت ها، ریل کشو می باشد که وظیفه ی نگهداری و حرکت کشوها را بر عهده دارد. ما انواع ریل را در کشوهای کابینت داریم که عبارتند از :

- ریل ساچمه ای

ریل ساچمه ای یکی از پر استفاده ترین ریل های کشو کابینت می باشد که دلیل این مسئله به کارایی بالا و قیمت مناسب این ریل ها بر می گردد. ریل ساچمه ای دارای مدل های دو تکه ( دو مرحله ای ) و سه تکه ( سه مرحله ای ) می باشد.

قبل از خرید لازم است بدانید که ریل ساچمه ای مخصوص مخصوص کشوهای سبک می باشد و نمی توان از آن در کشوهای سنگین استفاده کرد ولی اگر قصد دارید از ریل ساچمه ای در کشوهای سنگین استفاده کنید، می توانید از ریل ساچمه ای سه تکه استفاده کنید.

انواع ریل ساچمه ای سه تکه شامل : ریل ساچمه ای ساده، ریل ساچمه ای آرام بند و ریل ساچمه ای تاچ ( مگنتی ) می باشد.

- ریل غلطکی

ریل غلطکی دارای نوار فلزی ای می باشد که بروی این نوار، قرقره نصب شده است. ریل غلطکی مخصوص کشوهای سبک می باشد و نباید از ریل غلطکی در کشوهای سنگین استفاده کنید.

مشخصات مهم ریل غلطی، سایز و جنس آن می باشد که این ریل ها دارای سایزهای : 25 سانتی متری، 30 سانتی متری، 35 سانتی متری، 40 سانتی متری، 45 سانتی متری و 50 سانتی متری می باشد. جنس ریل های غلطکی هم اکثراً آهنی می باشد.

- ریل تاندم باکس

ریل تاندم باکس بجای استفاده از ساچمه در ریل های آن، از غلطک و چرخ دنده بهره می برد که استفاده از این چرخ دنده ها باعث حرکت یکسان کشو به داخل و بیرون شده است و برای همین نام این یراق تاندم باکس می باشد چراکه تاندم به معنای حرکت پشت سرهم می باشد.

ریل تاندم باکس دارای مدل های مگنتی ( تاچ ) می باشد که وقتی کشو بسته است، اگر با دست کشو را به داخل فشار دهیم، کشو به صورت اتوماتیک بیرون آمده و سپس می توانیم کشو را با کمک دست کامل باز کنیم.

ریل تاندم باکس تحمل وزن کشوهای سنگین را دارد که می تواند تا وزن 50 کیلوگرم را تحمل کند. سایز های ریل تاندم باکس به صورت 40 ، 45 و 50 سانتی متری می باشد.

- ریل مخفی

ریل مخفی همانند ریل تاندم باکس از غلطک و چرخ دنده بهره می برد و تحمل وزن کشوهای سنگین را دارد. این ریل همانطور که از نامش پیداست به صورت مخفی در زیر باکس کشو نصب می شود که منجر به زیباتر شدن نمای ظاهری کشوها می شود.

ریل مخفی دارای مدل های آرام بند و مگنتی می باشد که این ریل دارای سایزهای : 30 ، 35 ، 40 ، 45 و 50 سانتی متری می باشد.

قرنیز کابینت

وظیفه اصلی قرنیز کابینت این می باشد که فضای خالی بین کابینت با دیوار ، سینک ظرفشویی با کابینت و یا دیوار را بپوشاند. قرنیز کابینت یک نوع وسیله ی آب بندی محسوب می شود که از جمع شدن کثیفی ها و باکتری ها در فضای خالی بین کابینت و دیوار جلوگیری می کند.

انواع مدل های قرنیز کابینت شامل : قرنیز مقعر و محدب، قرنیز تخت و قرنیز کنج می باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : 

آرام بند

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشه که درب ورودی را باز کرده باشید و وقتی آنرا رها می کنید صدای ناهنجار و بلندی به خاطر بسته شدن درب، در فضای داخلی ساختمان پیچیده باشد و تن و بدنتان به لرزه درآمده باشد. برای جلوگیری از محکم بسته شدن درب ها، آرام بندهایی وجود دارد که می توان به کمک ما بیاید ولی آیا با این آرام بندها آشنایی دارید ؟ انواع آرام بندها کدام ها هستند ؟ آرام بند در چند مرحله درب را می بندد ؟ چگونه آرام بند مناسب درب خودمان را انتخاب کنیم ؟ اینها سوالاتی است که درباره ی این آرام بندها وجود دارد و ما قصد داریم به این سوال ها پاسخ دهیم. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

" آرام بند " نام وسیله ای برای درب های منازل و محل کار است و باعث می شود تا درب ها کاملاً بسته شوند، سرعت مشخصی داشته باشد و از خرابی درب ها جلوگیری شود. از پیامدهای تند بسته شدن درب می توان به خرابی و شکسته شدن درب و صدای دلخراش در محل کار و منزل اشاره کرد.

شاید شما هم از صدای ناهنجار بسته شدن درب ورودی یا درب حیاط در صبح یا هر زمان دیگری خسته شده اید و به دنبال یک راه مناسب و به صرفه ای برای حل این مشکل می گردید.

خب ! ما به شما آرام بند را پیشنهاد می دهیم. شما می توانید با استفاده از آرام بند، به راحتی تنظیم کنید که درب ها با چه سرعتی بسته شوند و می توانید با باز و بسته کردن پیچ مخصوص، سرعت آنرا مشخص کنید.

آشنایی با آرام بند

انسان همیشه به دنبال راحتی در زندگی خود بوده است، این راحت طلبی تا آنجا پیش رفته است که انسان دیگر به اندازه ی بستن یک درب در پشت سر خود زمانی را صرف نمی کند. با نصب آرام بند، بسته شدن درب به آن سپرده می شود تا پس از عبور انسان از درب، درب به آرامی بسته شود.

همانطور که می دانیم، استفاده از جک آرام بند برای درب هایی که دارای قفل برقی می باشند، الزامیست چراکه عدم استفاده از جک برای دربهای دارای قفل برقی باعث آسیب دیدن قفل می شود. استفاده از جک ها دو مزیت مهم داشته که اول بستن درب پشت سر انسان در صورت فراموشی وی خواهد بود و بعد از آن بستن با سرعت ملایم درب می باشد که از ایجاد سر و صدا به هنگام بستن درب جلوگیری می کند. همچنین افراد سالمند و یا کودکان دچار مشکل نمی شوند.

از آنجایی که باز بودن درب ها یکی از اصلی ترین راه های اتلاف انرژی می باشد، وجود آرام بند می تواند با بستن به موقع درب ها از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

انواع آرام بند

آرام بند بازویی

در آرام بندهای بازویی، دو بازو با زاویه 90 درجه نسبت به درب از بدنه ی آرام بند بیرون زده اند که بیشترین موارد استفاده، از آرام بندهای بازویی می باشد. همچنین بر روی بعضی از مدل های آرام بند بازویی کاوری مخصوص کشیده شده است که این مسئله باعث زیباشدن نمای ظاهری این آرام بندها شده است.

آرام بند ریلی

یکی دیگر از مدل های آرام بند، آرام بند ریلی می باشد که به صورت تخت بر روی درب نصب می شود. آرام بند ریلی ظاهری زیباتر به نسبت دیگر آرام بندها دارد ولی به دلیل اینکه قیمت گران تری دارند از استقبال کمتری برخوردارند.

آرام بند لولایی چیست ؟

آرام بند لولایی آرام بندی است که در جای لولا نصب می شود. این آرام بندها مابین دو لولا نصب می شود و یکی از مزیت های این آرام بند این می باشد که ظاهر درب اتاق و یا منزل را تغییر نمی دهد و از دید اشخاص پنهان خواهد بود. از دیگر ویژگی های مدل لولایی این است که آسیب کمتری به درب می رساند.

نکته ای که وجود دارد این است که روغن آرام بند می تواند تحت تاثیر دما قرار بگیرد و انبساط و یا انجماد شود، اگر چنین اتفاقی افتاد کافی است پیچ تنظیم سرعت را مقداری در جهت سفت شدن و یا شل شدن حرکت دهید و سپس به روال قبلی خود برگردانید.

راهنمای نصب آرام بند ریلی

اولین قدم برای نصب آرام بند ریلی این است که شابلونی که در بسته بندی محصول وجود دارد را بر روی درب قرار دهیم و محل پیچ های آنرا علامت گذاری کنیم. بعد از سوراخ کردن جای پیچ ها، بدنه ی آرام بند را بر روی درب پیچ می کنیم.

مرحله ی بعدی این است که بازوی پایینی را بر روی آرام بند نصب می کنیم و بعد از آن مکانیزم ریل را در جای مخصوص خدش قرار می دهیم. در نهایت کاری که باید انجام دهیم این است که بازوی پایینی را در حالت بسته به ریل وصل می کنیم.

راهنمای نصب آرام بند بازویی

اولین قدم برای نصب آرام بند بازویی این است که باید نمره بندی مناسب را برای نصب کردن بر روی درب را انتخاب کنید. شما وقتی که وزن و عرض درب را اندازه گیری کنید می توانید نمره ی آرام بند مناسب را انتخاب کنید.

در این آرام بند همانند آرام بند ریلی ما شابلون و راهنمای نصب را در بسته بندی داریم که این شابلون را بر روی درب قرار می دهیم و جای پیچ های آنرا علامت گذاری می کنیم. سپس قطعه ی اصلی آرام بند در جای مناسب خود قرار می دهیم.

سپس بازوی پایینی را با زاویه ی 90 درجه به نسبت درب بر روی قطعه ی اصلی پیچ می کنیم و بعد از آن بازوی بالایی را نیز سر جای خودش پیچ می کنیم. بازوی بالایی را هم با زاویه 90 درجه نسبت به درب تنظیم می کنیم که برای این کار لازم است بازوی پایینی را کمی خم کرده و سپس طول بازوی بالایی را تغییر می دهیم و در نهایت پیچ تنظیم طول بازوی بالایی را سفت می کنیم.

نکات خرید آرام بند

به هنگام خرید آرام بند، با یک نصاب مشورت کنید و حتماً به وزن درب خود دقت داشته باشید. اگر به وزن درب دقت نکنید و آرام بند نامناسبی را انتخاب کنید باعث اختلال در باز و بسته شدن درب می شود.

جک ها دارای دو مدل دو مرحله ی و سه مرحله ای ( دارای ضربه آخر ) هستند که در حال حاضر مدل های سه مرحله ای بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

اگر شما در مکانی هستید که امکان آتش سوزی دارد حتماً از آرام بندهای ضد ضرحیق استفاده کنید.

آرام بندها مدل های مختلفی دارند که می توانید آنها را انتخاب کنید، این مدل ها شامل : ریلی، بازویی و توکار می باشند.

آرام بندهای موجود در بازار ساخت کشورهای ایتالیا، کره، ژاپن چین و ایران هستند که برندهای با کیفیتی هستند، این برندها شامل : فاتلس، ویرو، بهسازان، گزه و غیره هستند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را راجع به آرام بند ها در نظرات اعلام کنید.