راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری

درب های خروج اضطراری درب هایی هستند که در راهروهای ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از نشانه های اصلی این درب ها، ضد حریق بودن آنها است.

اگر دقت کرده باشید می بینید که در این درب های ضد حریق شاهد دستگیره هایی با عرض زیاد هستیم که توسط فشار دادن از سمت داخل، می توانیم آنها را باز کنیم.

ما در این مقاله قصد داریم به راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری بپردازیم ولی قبل از آن بد نیست آشنایی با این دستگیره ها پیدا کنید و بدانید که دستگیره درب خروج اضطراری چیست و دارای چه مدل هایی می باشد. پس با ما در ادامه همراه باشید.

دستگیره آنتی پنیک چیست ؟

دستگیره خروج اضطراری” که با نام های دستگیره آنتی پنیک و دستگیره فرار صدا زده می شود مخصوص درب های خروج اضطراری یا پله های فرار است. ساختمان های اداری و مسکونی که دارای واحد های زیادی است، از درب های ضد حریق و دستگیره های خروج اضطراری در راهرو های آن استفاده می کنند.

اصلی ترین کاربرد دستگیره خروج اضطراری این است که برای باز کردن درب، احتیاجی به استفاده از دست نیست و فقط با فشار دادن یا هُل دادن می توان این درب ها را باز کرد. این مزیت در مواقعی مانند آتش سوزی بسیار کارآمد است و می تواند باعث نجات جان افراد شود.

دستگیره آنتی پنیک یا خروج اضطراری از قسمت بیرونی درب دارای دستگیره های معمول که اکثراً با آن آشنایی دارید می باشد. نکته ای که وجود دارد این است که درب های خروج اضطراری از داخل قفل نمی شوند و فقط از سمت بیرون درب قفل خواهد شد که همین مسئله باعث می شود در صورت قفل کردن، افراد نتوانند از بیرون به داخل ورود کنند.

به طور کلی باید مدل های دستگیره خروج اضطراری را به دو مدل تقسیم بندی کنیم :

  • دستگیره خروج اضطراری تخت
  • دستگیره خروج اضطراری میله ای

انواع دستگیره خروج اضطراری کدامند ؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، این دستگیره ها شامل دو مدل هستند که هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند :

دستگیره خروج اضطراری تخت :

دستگیره خروج اضطراری تخت که تاچ بار نیز نامیده می شود یکی از پر کاربرد ترین مدل ها می باشد. این نوع دستگیره دارای پنل پهنی است که با فشار دادن یا هُل دادن باز خواهد شد.

دستگیره آنتی پنیک تخت دارای مدل های زیر می باشد :

  • یک نقطه
  • دو نقطه
  • ماژولار

برای اینکه متوجه تفاوت این مدل ها شوید لازم است بدانید که مثلاً دستگیره دو نقطه علاوه بر اینکه از روبرو درب را به چهارچوب گیر می دهد، بالا و پایین درب را هم به بست یا چفتی که وجود دارد گیر می دهد. همچنین این دستگیره ها دارای مدل هایی هستند که بالا و پایین درب را گیر می دهد ولی از روبرو درب را گیر نمی دهد که به این مدل ها نیز دو نقطه می گویند.

دستگیره خروج اضطراری ماژولار قابلیت تبدیل شدن به دستگیره یک نقطه و دو نقطه را دارد و به هر نحوی که بخواهید می توانید از حالت های گوناگون آن استفاده کنید.

دستگیره خروج اضطراری میله ای :

دستگیره خروج اضطراری میله ای یا دستگیره خروج اضطراری لوله ای بر خلاف دستگیره های تخت، دارای میله ای است که با فشار دادن آن، درب باز خواهد شد.

جنس دستگیره خروج اضطراری چیست ؟

اکثراً جنس “دستگیره آنتی پنیک” به صورت آلومینیومی یا استیل است که این مدل ها دارای رنگ های قرمز، مشکی، نقره ای و استیل می باشد.

نحوه نصب دستگیره خروج اضطراری چگونه است ؟

راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری به صورت زیر می باشد :

محل نصب :

ابتدا با توجه به راهنمای نصب درون بسته بندی، محل نصب قطعه های فلزی را بر روی درب پیدا کنید.

سوراخ کردن محل های مورد نظر :

حالا با توجه به شابلون نصب، محل های مورد نظر را سوراخ کنید.

پیچ کردن قطعه فلزی :

سپس قطعه های فلزی را بر روی درب پیچ کنید.

نصب دستگیره اصلی :

بعد از آن نوبت به نصب خود دستگیره خروج اضطراری بر روی قطعه فلزی می رسد که باید آنرا سر جای خودش پیچ کنید.

نصب دستگیره بیرونی :

حالا اگر درب شما از سمت بیرون، دستگیره عادی دارد، باید آنرا سرجای خودش محکم کنید.

نصب کاور و سیلندر دستگیره :

در نهایت کافی است کاور دستگیره بیرونی، سیلندر و کاور های دستگیرهٔ خروج اضطراری را سرجای مخصوصش نصب کنید.

حالا دستگیره خروج اضطراری شما آماده استفاده است!

فقط باید این نکته را رعایت کنید که ممکن است کمی نحوه نصب دستگیره ها با توجه به نوعشان متفاوت باشد ولی اکثراً نصب آنها شبیه به یکدیگر می باشند و راهنمای نصب دقیق آنها در بسته بندی محصول وجود دارد.

در آخر این نکته را باید اضافه کنیم که در بعضی از مدل ها، شما می توانید اضافهٔ طول میلهٔ دستگیره را با توجه به عرض درب برش دهید تا دستگیره به درستی بر روی درب قرار بگیرد.

معتبر ترین برندهای دستگیره آنتی پنیک کدامند ؟

دستگیره آنتی پنیک دارای برندهای معتبری در بازار می باشد که اگر بخواهیم معروف ترین آنها را نام ببریم می توانیم به دستگیره پنیک HTN ، دستگیره آنتی پنیک سارو ، دستگیره آنتی پنیک کالی ، دستگیره آنتی پنیک تسا و…. اشاره کنیم.

همچنین لازم به ذکر است قیمت دستگیره خروج اضطراری تحت تاثیر عواملی مانند مدل های آن یا برندهای آن قرار دارد که با مشاهده قیمت دستگیره آنتی پنیک می توانید “خرید دستگیره خروج اضطراری” بر حسب نیازتان را انجام دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده، خرید و نصب دستگیره خروج اضطراری داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.