آشنایی با قفل کتابی

یکی از دغدغه های مهم افراد امنیت محل هایی است که ارزش زیادی برای آنها دارد ، " قفل کتابی " تا حد بسیار زیادی توانسته است امنیت بالایی را رقم بزند به همین دلیل این قفل از استقبال بالایی در بازار برخوردار است و همچنین از قیمت مناسبی نیز برخوردار است که در کل باعث شده افراد زیادی به خرید این قفل روی بیاورند.

قفل کتابی به دلیل میله اتصال آن و در دسترس نبودن زبانه ی آن باعث شده است که سارقان نتوانند با دستگاه های برش آن را باز کنند و دارای دو شیار و زبانه قفل هستند که نمی شود با ترفندهای ساده آن را باز کرد.

این قفل به دلیل استقبال و محبوبیت زیادی که در بازار دارد از مدل ها ، اندازه ها و جنس های مختلفی تولید شده است که به بررسی کامل آنها خواهیم پرداخت.

کاربرد قفل کتابی

امروزه قفل کتابی بیشتر برای قفل کردن کرکره ی مغازه ها ، فروشگاه ها ، خودروها ، درب منازل ، و همچنین انبار ها استفاده می شود و با تولید کرکره های آکاردئونی برای مغازه ها استفاده از قفل کتابی گسترش پیدا کرد و همچنین زنجیرهایی که برای قفل فرمان و پدال خودرو استفاده می شود که امروزه با قیمت های فضایی خودرو استفاده از قفل کتابی را واجب کرده است.

با افزایش آمار سرقت در جامعه و بیشتر شدن ارزش سرمایه ها استفاده از قفل کتابی بسیار افزایش پیدا کرد زیرا امنیت و سهولت استفاده رکن مهم انتخاب این قفل است ، هیچ فردی دلش نمی خواهد که مال و سرمایه خود را به خاطر استفاده نکردن از قفل با امنیت بالا از دست بدهد.

انواع قفل کتابی

بر اساس جنس ، ضخامت و ایمنی 2 نوع از قفل کتابی وجود دارد که بررسی آن ها در موارد زیر خواهیم پرداخت :

قفل کتابی فولادی

این نوع از قفل کتابی از استحکام و ایمنی بالایی برخوردار است به این شکل که کل سیستم این قفل از فولاد تشکیل شده یعنی دسترسی به اجزای آن وابسته به این است که جای کلید آن را خُرد کنید یا خود قفل را خُرد کنید ، سارقین معمولا از اسید برای بازکردن قفل های کتابی استفاده می کنند ، که در قفل کتابی فولادی مدل های ضد اسید نیز وجود دارد به همین دلیل می تواند ضریب امنیت را بالاتر ببرد ، علاوه بر جنس های فولادی ، جنس برنجی نیز در بازار موجود است و یکی از جنبه های مثبت این نوع از قفل های کتابی این است که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد چون با آبکاری نیکل صورت گرفته است.

به دلیل گران بودن فلز فولاد و سختکاری ای که در آن انجام می شود باعث این شده که مدل های طرح فولادی در بازار گسترش پیدا کند که در واقع این مدل ها فولاد آب دیده نیستند.

قفل کتابی روکش دار

قفل کتابی روکش دار از امنیت قابل قبولی برخوردار است زیرا این قفل از آهن تشکیل شده و روی آن یک روکش دیگر از جنس آهن کشیده شده است که به آن قفل روکش دار می گویند ، از مزیت های این قفل ها استفاده از سیلندرهای با پین زیاد ، مغزی برنجی و همچنین ظاهری خاص و چشم نواز می توان نام برد.

نکات مهم خرید قفل کتابی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد دلیل برتری قفل های کتابی به بقیه قفل ها امنیت بالای آن است از لحاظ امنیتی اول مدل های فولادی است ، دوم مدل های روکش دار و سوم مدل های برنجی قرار می گیرند ولی در کل نکاتی که باعث خرید قفل کتابی می شوند شامل : قیمت ، اندازه و نوع کلید هستند ، قیمت مدل فولادی گران تر از بقیه ی مدل ها است البته که برای بالا تر بردن امنیت قفل های کتابی میله ی آن را سختکاری کرده اند ، اندازه ی قفل کتابی در سایز های : 70 ، 80 ، 90 و 100 وجود دارد ، کلید های قفل کتابی قبلاً از نوع کلید سولِکسی استفاده می شد و چون کلید سولِکسی ساخت و کپی کردن آن مشکل است دیگر استفاده از آن مرسوم نیست و در حال حاضر از نوع معمولی به همراه سه کلید و کلید کامپیوتری استفاده می شود.

نکته ای که بد نیست بدانید این است که فرض کنید میله ای که از قفل بیرون میاید از سمت راست است و کلید هم از سمت راست وارد قفل می شود که به این ها کلید میله یک طرف می گویند ، موارد استفاده از این نوع برای گارد های درب آپارتمان است ولی اگر کلید میله یک طرف نباشد و بخواهیم قفل را سمت دیوار ببندیم کلید سمت چپ است و قفل از سمت راست خارج می شود که دیوار مانع آن می شود.

امیدواریم با بررسی هایی که از جنبه های گوناگون انجام دادیم انتخاب بهتر و دقیق تری بر حسب نیازتان از قفل های کتابی داشته باشید ، با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید از شما عزیزان می خواهیم اگر تجربه ای راجع به استفاده از قفل کتابی دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

منبع : یراق دات کام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد