یراق کابینت

کابینت ها امروزه جزء جدا نشدنی هر آشپزخانه ای می باشند که این کابینت ها می توانند چوبی، ام دی اف MDF و فلزی باشند. کابینت های فلزی قبلاً استفاده های زیادی داشتند و در اکثر منازل از این کابینت ها استفاده می شد. با گذشت زمان کم کم کابینت های چوبی و ام دی اف مورد توجه قرار گرفت چراکه این کابینت ها می توانند نمای ظاهری زیباتری را برای منازل ایجاد کنند.

برای اینکه بتوانیم کابینت ها را نصب و استفاده کنیم، از انواع " یراق کابینت " استفاده می کنیم که این یراق آلات نقشی مهم در کابینت ها خواهند داشت. انواع یراق کابینت که می توانیم آنها را نام ببریم شامل موارد زیر می باشد :

  • دستگیره کابینت
  • لولا گازور کابینت
  • پایه کابینت
  • ریل کشو کابینت
  • قرنیز کابینت

البته یراق کابینت فقط به مورد هایی که گفته شد، محدود نمی شود و ما مدل های دیگری از یراق آلات کابینت را داریم که عبارتند از : جک کابینت، مگنت کابینت، بغل صفحه کابینت، پاخور کابینت و پولکی کابینت.

همچنین کابینت ها دارای اکسسوری های مختلفی هم هستند که با استفاده از این اکسسوری ها می توانیم هم فضای آشپزخانه را خلوت تر و با نظم تر کنیم و هم اینکه اکسسوری کابینت می توانند در مواردی بسیار کاربردی باشد. مهم ترین و پر کاربرد ترین اکسسوری های کابینت شامل : پریز توکار کابینتی، سبد کابینت، آویز کابینت، سوپر مارکت کابینتی، سطل زباله کابینتی، آبچکان و جا ظرفی می باشند.

ما در این مطلب قصد داریم بیشتر با اصلی ترین یراق کابینت ها آشنا شویم، پس با ما در ادامه همراه باشید.

دستگیره کابینت

قطعاً خیلی از شما تاحالا از دستگیره های کابینت استفاده کرده اید و با آن آشنایی دارید. ما با استفاده از دستگیره های کابینت می توانیم درب های کابینت را باز و بسته کنیم و علاوه بر کاربردی بودن، نمای ظاهری زیبایی را برای کابینت های ما به ارمغان می آورد.

لازم است بدانید که کابینت ها به دو نوع کلاسیک و مدرن دسته بندی می شوند که منجر به بخش بندی دستگیره ها به مدل های کلاسیک و مدرن نیز شده است.

انواع دستگیره کابینت شامل : دستگیره تک پیچ، دستگیره دو پیچ، دستگیره مخفی، دستگیره شاخه ای، دستگیره توکار و دستگیره ممبران می باشد.

لولا گازور کابینت

لولا گازور کابینت وظیفه ی نگهداری و اتصال درب به یونیت ( بدنه ) کابینت را بر عهده دارد که لولا کابینت ها مدل های مختلفی دارند و هرکدام از این مدل ها مشخصات مخصوص به خود را دارند.

لولا آرام بند کابینت، لولا درجه ای، لولا خرچنگی، لولا مکمل، لولا توکار، لولا خلاص و لولا فنر معکوس از مدل های لولاهای مخصوص کابینت می باشد.

پایه کابینت

پایه کابینت وظیفه ی نگهداری کابینت بر روی سطوح را برعهده دارد که این پایه ها از لحاظ ظاهری به شکل گرد و مربعی می باشند. انواع پایه کابینت شامل : پایه کابینت آلومینیوم، پایه کابینت استیل، پایه کابینت پلاستیک و پایه کابینت آهن آبکاری می باشد

ریل کشو کابینت

یکی دیگر از یراق کابینت ها، ریل کشو می باشد که وظیفه ی نگهداری و حرکت کشوها را بر عهده دارد. ما انواع ریل را در کشوهای کابینت داریم که عبارتند از :

- ریل ساچمه ای

ریل ساچمه ای یکی از پر استفاده ترین ریل های کشو کابینت می باشد که دلیل این مسئله به کارایی بالا و قیمت مناسب این ریل ها بر می گردد. ریل ساچمه ای دارای مدل های دو تکه ( دو مرحله ای ) و سه تکه ( سه مرحله ای ) می باشد.

قبل از خرید لازم است بدانید که ریل ساچمه ای مخصوص مخصوص کشوهای سبک می باشد و نمی توان از آن در کشوهای سنگین استفاده کرد ولی اگر قصد دارید از ریل ساچمه ای در کشوهای سنگین استفاده کنید، می توانید از ریل ساچمه ای سه تکه استفاده کنید.

انواع ریل ساچمه ای سه تکه شامل : ریل ساچمه ای ساده، ریل ساچمه ای آرام بند و ریل ساچمه ای تاچ ( مگنتی ) می باشد.

- ریل غلطکی

ریل غلطکی دارای نوار فلزی ای می باشد که بروی این نوار، قرقره نصب شده است. ریل غلطکی مخصوص کشوهای سبک می باشد و نباید از ریل غلطکی در کشوهای سنگین استفاده کنید.

مشخصات مهم ریل غلطی، سایز و جنس آن می باشد که این ریل ها دارای سایزهای : 25 سانتی متری، 30 سانتی متری، 35 سانتی متری، 40 سانتی متری، 45 سانتی متری و 50 سانتی متری می باشد. جنس ریل های غلطکی هم اکثراً آهنی می باشد.

- ریل تاندم باکس

ریل تاندم باکس بجای استفاده از ساچمه در ریل های آن، از غلطک و چرخ دنده بهره می برد که استفاده از این چرخ دنده ها باعث حرکت یکسان کشو به داخل و بیرون شده است و برای همین نام این یراق تاندم باکس می باشد چراکه تاندم به معنای حرکت پشت سرهم می باشد.

ریل تاندم باکس دارای مدل های مگنتی ( تاچ ) می باشد که وقتی کشو بسته است، اگر با دست کشو را به داخل فشار دهیم، کشو به صورت اتوماتیک بیرون آمده و سپس می توانیم کشو را با کمک دست کامل باز کنیم.

ریل تاندم باکس تحمل وزن کشوهای سنگین را دارد که می تواند تا وزن 50 کیلوگرم را تحمل کند. سایز های ریل تاندم باکس به صورت 40 ، 45 و 50 سانتی متری می باشد.

- ریل مخفی

ریل مخفی همانند ریل تاندم باکس از غلطک و چرخ دنده بهره می برد و تحمل وزن کشوهای سنگین را دارد. این ریل همانطور که از نامش پیداست به صورت مخفی در زیر باکس کشو نصب می شود که منجر به زیباتر شدن نمای ظاهری کشوها می شود.

ریل مخفی دارای مدل های آرام بند و مگنتی می باشد که این ریل دارای سایزهای : 30 ، 35 ، 40 ، 45 و 50 سانتی متری می باشد.

قرنیز کابینت

وظیفه اصلی قرنیز کابینت این می باشد که فضای خالی بین کابینت با دیوار ، سینک ظرفشویی با کابینت و یا دیوار را بپوشاند. قرنیز کابینت یک نوع وسیله ی آب بندی محسوب می شود که از جمع شدن کثیفی ها و باکتری ها در فضای خالی بین کابینت و دیوار جلوگیری می کند.

انواع مدل های قرنیز کابینت شامل : قرنیز مقعر و محدب، قرنیز تخت و قرنیز کنج می باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد