دستگیره درب چوبی

دستگیره درب یکی از یراق آلات پر کاربرد در درب های ورودی آپارتمان، درب های اتاق، درب های سرویس بهداشتی و دیگر درب ها می باشد که بسیار از آن ها استفاده می کنیم و به نوعی جزء اصلی ترین یراق آلات مورد نیاز در منازل و شرکت های تجاری می باشد.

درب هایی که در منازل و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند می توانند چوبی و آهنی باشند که اکثراً درب های ورودی ساختمان و پارکینگ آهنی هستند و درب های ورودی آپارتمان و درب های اتاق اکثراً چوبی می باشند که یراق آلات مخصوص به خود را دارند.

 دستگیره های درب را هر روز می بینیم و از آنها استفاده می کنیم و آیا این سوال برایتان پیش آمده که انواع " دستگیره درب چوبی " کدام ها هستند ؟ دستگیره درب چوبی دارای چه مدل هایی است ؟ جنس دستگیره درب چوبی چیست ؟ برندهای مطرح بازار کدامند ؟ و سوالاتی از این دست که برای خریداران دستگیره ها ممکن است پیش بیاید و ما قصد داریم شما را بیشتر با این دستگیره ها آشنا کنیم تا انتخاب بهتر و دقیق تری داشته باشید. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

دستگیره درب چوبی چیست ؟

همانطور که قبل تر نیز اشاره شد درب ها به دو صورت چوبی و آهنی می توانند باشند که درب های چوبی در محیط داخلی منازل و همچنین درب ورودی واحد آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگیره درب چوبی به طور کلی به سه بخش تقسیم بندی می شود که این دسته بندی ها شامل : دستگیره پلاک، رزت دار و گرد ( مُشتی ) هستند.

انواع دستگیره درب چوبی

دستگیره درب چوبی دارای سه بخش پلاک، رزت و گرد می باشد که دستگیره پلاک دارای زیر مجموعه هایی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

دستگیره پلاک کلیدی

کاربرد دستگیره پلاک کلیدی برای درب های داخلی آپارتمان مانند درب های اتاق و سرویس بهداشتی استفاده می شود. دستگیره های پلاک کلیدی سیلندر ندارند و فقط توسطی کلیدی که تعبیه شده، قفل می شوند. دستگیره پلاک کلیدی برای درب هایی استفاده می شود که امنیت آنها زیاد مهم نمی باشد.

دستگیره پلاک سرویس

همانگونه که از نام این دستگیره پیداست برای درب های سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرد. دستگیره های پلاک سرویس فقط از داخل و با چرخاندن اهرم آن قفل می شوند.

دستگیره پلاک سوییچی

از دستگیره های پلاک سوییچی بیشتر برای دفاتر اداری، اتاق و غیره استفاده می شود که برای استفاده از این دستگیره ها باید سیلندر و قفل مناسب آنرا جداگانه تهیه کنید. از دستگیره پلاک سوییچی برای درب هایی استفاده می شود که امنیت آنها مهم است.

دستگیره پلاک آپارتمانی

دستگیره پلاک آپارتمان یا همان دستگیره ورودی آپارتمان برای درب های ورودی آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرد که این دستگیره ها از بیرون به صورت ثابت می باشند و فقط از داخل قابل باز شدن هستند. دستگیره پلاک آپارتمانی امکان نصب مغزی و سیلندر را دارد و همچنین برای خرید این دستگیره باید به چپ یا راست بازشو بودن درب دقت کنید.

دستگیره رزت

دستگیره رزت نوعی از دستگیره درب چوبی می باشد که نسبت به دستگیره های پلاک به روز تر و جدیدتر می باشد. دستگیره رزت بر خلاف دستگیره پلاک به صورت دو تکه می باشد یعنی اینکه قسمت اهرم دستگیره از قسمت کلید خور آن جدا است. دستگیره رزت به خاطر تنوع طرح هایی که دارد زیبایی خوبی را برای محیط ما ایجاد می کند که از این دستگیره ها می توانید برای درب های مختلف محیط داخلی استفاده کنید.

این نکته حائز اهمیت می باشد که برای نصب دستگیره های رزت باید پیش از نصب، مغزی ویا سیلندر مناسب را انتخاب کنید.

دستگیره گرد ( مُشتی )

دستگیره گرد در گذشته از کاربرد بالایی برخوردار بود و زیاد از این نوع دستگیره استفاده می شد که در با گذشت زمان کم کم استفاده از آن کمتر شد. اما امروزه بخاطر مکانیزم ساده ای که این دستگیره ها دارند استقبال از آن بیشتر شده که دلیل این مسئله این است که دیگر احتیاجی به تهیه ی قفل، سیلندر و دستگیره به صورت جداگانه نخواهید داشت.

دستگیره گرد یا مشتی به خاطر احساس کلاسیکی که ایجاد می کند، نمای ظاهری زیبایی را برای درب ها به ارمغان می آورد.

جنس دستگیره چیست ؟

دستگیره ها می توانند جنس دسته و پلاک متفاوت و یا یکسانی داشته باشند که دستگیره ها اکثراً دارای جنسی از زاماک هستند. ما علاوه بر زاماک دستگیره های دیگری نیز داریم که جنس آنها آهنی یا آلومینیومی است.

از لحاظ رتبه بندی کیفیت، اول دستگیره های زاماک، دوم دستگیره های آلومینیومی و در نهایت دستگیره های آهنی قرار دارند و علاوه بر این جنس ها، دستگیره های برنجی نیز داریم که به خاطر بالا بودن قیمت این دستگیره ها از اسقبال کمتری برخوردار هستند ولی مرغوبیت بالایی دارند.

نکات خرید دستگیره درب چوبی

اولین نکته ای که باید برای خرید دستگیره درب چوبی به آن توجه کنید، راست یا چپ بازشو بودن درب است که این موضوع در دستگیره های پلاک سرویس و آپارتمانی داریم. برای تشخیص راست یا چپ بازشو بودن درب کافیست بیرون و روبروی درب بایستیم و به لولای درب دقت کنیم که در کدام سمت قرار گرفته است. اگر لولا سمت راست بود، ما باید دستگیره راست بازشو و اگر لولا سمت چپ قرار داشت، ما باید دستگیره چپ بازشو را تهیه کنیم.

دستگیره درب چوبی دارای مدل های مدرن و کلاسیک است که مدل های مدرن دارای خطوط صاف و با زاویه تیز هستند ولی دستگیره های کلاسیک دارای طرح ها و دیزاین های مختلفی هستند.

نکته ی آخر اینکه دستگیره های موجود در بازار شامل دستگیره های : ایرانی، ایتالیایی و اسپانیایی هستند که به طبع دستگیره های خارجی قیمت بالاتری نسبت به دستگیره های ایرانی دارند که با توجه به کیفیت خوب دستگیره های ایرانی، خرید دستگیره های ایرانی مقبول تر می باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، تا مقاله ای دیگر شما عزیزان را به خدا بزرگ می سپاریم. خدانگهدار.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد