دستگیره کابینت

کابینت های مدرن مانند تمامی لوازم طراحی شده در سبک مدرن، ظاهری کاملاً ساده و بدون کوچکترین جزییات دارند و بر خلاف کابینت های کلاسیک که همراه با حاشیه های برامده و منبت کاری شده هستند. درب کابینت های مدرن صاف و بدون هیچگونه برامدگی هستند در صورتی که تنها یک خط باریک و کوچک، مرز بین کابینت ها را مشخص می کند.

نکته مهم در طراحی کابینت آشپزخانه ها، دستگیره ها هستند چون علاوه بر زیبایی، باعث این می شود که بتوانیم درب کابینت را باز و بسته کنیم. این موضوع از چشم عده ای بسیار زیادی مخفی می ماند در صورتی که هیچ چیز مانند " دستگیره کابینت " نمی تواند بر سبک طراحی یک آشپزخانه تاکید داشته باشد. به طور کلی دستگیره های کابینت را به دو نوع کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می کنیم. دستگیره های مدرن، ساده و دارای خطوط مستقیم و صاف هستند و طول زیاد و عرض کمی دارند اما دستگیره های کلاسیک دارای طرح های مختلف، منب کاری، پتینه و شکل های گوناگونی هستند که برای کابینت های کلاسیک می توانید از آن استفاده کنید و نمای زیباتری را برای کابینت ها ایجاد کنید.

نکات انتخاب دستگیره کابینت

  • کابینت های کلاسیک معمولاً بسیار ظریف و حساس هستند و در عین حال نمای بسیار زیبایی را به دکوراسیون منزل می بخشد، اگر شما از کابینت های پر طرح و نقش استفاده می کنید؛ دستگیره کابینت کلاسیک را می توانید انتخاب کنید.
  • دستگیره کابینت سرامیکی، برخلاف چیزی که فکر می کنید ارزان و دارای کیفیت خوبی هستند. از این نوع دستگیره به نام دستگیره کابینت ممبران نیز نام برده می شود. کاربرد این دستگیره برای کابینت کلاسیک و بعضی مواقع هم برای کابینت های با طرح کم استفاده می شود.
  • دستگیره های کابینت از اجزای مختلفی تشکیل می شوند که از آلیاژهای فلزی هستند. دستگیره های برنجی که در بازار موجود هستند از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و پوشش ضد میکروبی دارند ولی قیمت آنها بالا است و انتخاب دستگیره ممبران می تواند بهتر باشد.
  • نکته ی آخر اینکه اگر در انتخاب دستگیره کابینت دو دل هستید و نمی دانید که برای کابینت تان مناسب است یا نه، بهتر است مدلی به عنوان نمونه را بر روی کابینت تان نصب کنید و ببینید که آیا مناسب کابینت شما می باشد یا خیر.

انواع دستگیره کابینت

دستگیره تک پیچ

دستگیره تک پیچ همانطور که از نامش پیداست با یک پیچ نصب می شود که بعضی از افراد به این مدل، مدل دکمه ای هم می گویند. این نوع دستگیره بیشتر برای کابینت ها، کشوها، میز تلویزیون، کمد و غیره استفاده می گردد.

همچنین بعضی از دستگیره های تک پیچ قسمتی دارند که حالت آویز دارند که بیشتر برای بوفه ها و یا کنسول ها استفاده می شود.

دستگیره دو پیچ

دستگیره دو پیچ پر کاربرد ترین مدل دستگیره کابینت می باشد که بعضی افراد به دستگیره های دو پیچ، دستگیره خطی نیز می گویند. در دستگیره های دو پیچ نکته ی مهم، فاصله ی بین دو پیچ آن است که استاندارد مخصوص به خود را دارد.

فاصله های آن مضربی از عدد 32 می باشد که این اندازه ها از کوچک به بزرگ شامل : 16 ، 32 ، 64 ، 96 ، 128 ، 192 ، 224 ، 256 ، 288 و ..... می باشد. باید توجه داشته باشید که سوراخ هایی که بر روی درب کابینت برای نصب این دستگیره ایجاد می کنید باید بر اساس این مضرب ها باشد.

دستگیره توکار

دستگیره توکار سه مدل مستطیلی، مربعی و دایره ای دارد که برای نصب دستگیره های توکار باید یک سوراخ به ابعاد عمق، طول و عرض دستگیره به صورت دایره ای، مربعی و یا مستطیلی ایجاد کنید و دستگیره را داخل آن قرار دهید.

دستگیره شاخه ای

از دستگیره شاخه ای بیشتر برای کمد ها استفاده می شود که به وسیله ی لبه ی آن می توان درب را باز و بسته کنید. نکته ی اصلی در مورد دستگیره های شاخه ای، تناسب ضخامت درب کمد با این دستگیره ها است. حالت یکدست بودن این دستگیره ها برای بعضی از سلیقه ها بسیار مورد پسند است.

مدل های مختلف آن شامل H ، G ، L ، U می باشد. برای نصب این دستگیره ها و به طور مثال دستگیره H باید بر روی درب و با دستگاه شیارزن، شیاری ایجاد کنید و دستگیره را داخل شیار قرار دهید.

دستگیره مخفی

یکی از جدیدترین موردهایی که در ساخت کابینت های آشپزخانه دیده می شود، استفاده از دستگیره هایی است که دیده نمی شوند یعنی اینکه کاملاض پنهان هستند و باعث شده که کابینت ها کاملاً منظم دیده شوند. از دستگیره مخفی در کابینت های اسپرت و مدرن استفاده می شود و در دو مدل هوایی و زمینی ارائه شده است.

آشنایی با دستگیره کابینت ممبران

دستگیره های سرامیکی، پتینه شده، برنزی، دسته های آویز و سایر دستگیره هایی که تزیینی هستند را در ممبران بکار می برند. کابینت های ممبران اکثراً کلاسیک اند و دستگیره کابینت خاصی برای این نوع کابینت وجود ندارد. برای این نوع کابینت ها می توان از دو نوع دستگیره تک پیچ و دو پیچ و با توجه به مدل کابینت استفاده کرد.

دستگیره های سرامیکی دو پیچ از دو بخش تشکیل شده اند که قسمت متصل به درب کابینت، فلزی بوده و قسمت وسط آن از سرامیک که بر روی آن گاهی ساده بوده و طرحی ندارد و گاهی هم نقش های خاص یا طرح های سنتی کشیده شده است.

مشخصات دستگیره های کابینت

  • همانطور که پیش تر نیز اشاره شد دستگیره ها را می توان بر اساس طرح به دو نوع دستگیره کلاسیک و دستگیره مدرن تقسیم بندی کرد.
  • از نظر رنگ، دستگیره های کابینت انواع مختلفی دارند که این رنگبندی ها عبارتند از : طلایی، نقره ای یا ساتن یا کروم، زیتونی، شامپاینی، کافی یا نسکافه ای و غیره دسته بندی می شود.
  • بعضی از دستگیره های دو پیچ دارای نگین، سرامیک ( دستگیره کابینت ممبران )، پتینه و چوب اند که اینها تزیینات دستگیره هستند و برای زیباتر شدن کابینت از آنها استفاده می گردد.
  • جنس دستگیره ها بیشتر اوقات از زاماک و آلومینیوم است. دستگیره های شاخه ای یا مخفی همیشه جنس آلومینیومی دارند البته در برخی از دستگیره های توکار و تک پیچ جنس پلاستیکی و سرامیکی دارند.
  • قیمت دستگیره های کابینت و کمد به نسبت اندازه هایشان متفاوت می شوند. دستگیره های آلومینیومی ارزان تر از باقی دستگیره ها هستند و همچنین در بعضی از دستگیره ها، تزیینات خاصی بکار می رود که بر روی قیمت تاثیرگذار است.

برندهای دستگیره کابینت

در بازار برندهای ایرانی و خارجی زیادی وجودی دارد که می توانید ایم برندهای دستگیره را برای کابینت خود انتخاب کنید. بهترین برندهای دستگیره کابینت عبارتند از :

  • ملونی
  • ایران
  • بهسازان
  • گماک
  • برنز استیل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد