قفل

" قفل " یک وسیله ای است که برای بالا بردن امنیت وسایل، درب ها و غیره استفاده می کنیم. به طور مثال شما برای قفل کردن درب ها ، فرمان اتومبیل و یا چرخ های موتور و دوچرخه از انواع قفل ها استفاده می کنیم. امروزه قفل ها از بابت امنیت و ساختار پیشرفت های زیادی کرده اند که پیشرفت ها باعث شده حداکثر امنیت را ایجاد کنند.

امنیت قفل

یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در خرید و انتخاب قفل ها، بحث امنیت آن ها می باشد. عملکرد قفل ها به دو دسته ی مکانیکی و دیجیتالی تقسیم بندی می شوند. قفل های دیجیتالی با سیستم پیشرفته ای که دارند، توانسته اند امنیت بالایی را ایجاد کنند.

بیشترین استفاده را قفل های مکانیکی دارند که دلیل این مسئله را می توان به کمتر بودن قیمت قفل مکانیکی نسبت به قفل دیجیتالی دانست.

انواع قفل

به طور کلی قفل انواع مختلفی دارد که اگر بخواهیم مهم ترین قفل ها را نام ببریم می توانیم به قفل های : قفل کتابی، قفل آویز، قفل درب چوبی، قفل حیاطی، قفل ضد سرقت، قفل درب آهنی، قفل فرمان و پدال، قفل موتور و دوچرخه، قفل شیشه و قفل شب بند اشاره کرد.

هر کدام از این قفل ها مشخصات خاص خود و کاربرد های مشخصی را دارند که به طور مثال ساختار قفل درب چوبی به صورت کلیدی، سوییچی، کمکی و ضد سرقت می باشد که هر کدام از این قفل ها می توانند کابرد معلومی را داشته باشند.

یا به طور مثال قفل کتابی یکی از قفل های پر استفاده در  کرکره آکاردئونی یا معمولی مغازه ها، زنجیر فرمان و پدال و درب های انبار و منازل می باشد که دارای مدل های فولادی، طرح فولادی یا همان روکشدار و ساده می باشد.

تاریخچه قفل

قفل وسیله ای است که برای بسته نگه داشتن درب و یا هر وسیله ی دیگری استفاده کنیم که این قفل ها فقط توسط کلید مخصوص به خود باز و بسته می شوند.

در گذشته قفل از مواد مختلفی مانند چوب، آهن و غیره ساخته می شد که بعد از گذشت زمان انواع فلزات با اندازه های مختلف از 10 میلی متر تا حدود 160 میلی متر و از چندین گرم تا چندین کیلو ساخته می شد که این قفل ها هنوز سیر تکاملی خود را دارند.

در چین و مصر باستان از نوعی قفل چوبی استفاده می شد و در قرن پانزده میلادی، صنعت گران اروپایی قفل های ساده ای از فلز را ساختند که اولین بار قفل ها طرح جدید را جوزف برامه و رابرت بارون در قرن هجدهم میلادی در کشور انگلستان ساختند.

ساختار قفل

قفل های درب خانه بیشتر قفل های استوانه ای و یا قفل های سوییچی می باشد. قسمت بیرون زده از قفل یک زبانه ی فنر سوار می باشد که وقتی درب را می بندید، این زبانه با صدای مختصر در قاب خود جای می گیرد. بعضی از قفل ها اصلاً کلید ندارند و بجای آن از رمز یا همان پسورد استفاده می شود که با چرخاندن حلقه هایی یا فشار دادن دکمه هایی رمز را به قفل می دهند تا باز شود.

ساختار داخلی قفل ها باهم متفاوت است که به طور مثال ساختار قفل درب ضد سرقت به این شکل است که داخل توپی یا مغزی تعدادی فنر و پین وجود دارد، سپس با گذاشتن کلید و چرخاندن آن درب بسته یا باز می شود. باز شدن قفل، با حرکت پین ها و قرار گرفتن آنها در جای مشخص خود صورت می گیرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع قفل ها را داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد