سیلندر درب

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که وقتی می خواهید منزل یا محیط کار خود را تغییر دهید و یا اینکه بخواهید امکان کپی کردن از کلید قبلی را از بین ببرید، برای بالاتر بردن امنیت محل کار یا منازل، اقدام به تعویض کل سیستم دستگیره یا قفل کنید در صورتی که احتیاج به این کار نیست و فقط با تعویض " سیلندر درب " یا مغزی یا همان توپی می توانید خیال خود را از بابت امنیت راحت کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های سیلندرها و انواع آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

سیلندر درب چیست ؟

به طور کلی سه مدل " سیلندر در " داریم که اصطلاحاً به آن سیلندر گلابی شکل و بیضی شکل و همچنین گرد می گویند. سیلندر بیضی برای قفل های با پهنای 2.5 سانتی متر می باشد که برای درب های آهنی بکار می رود، ولی سیلندر گلابی برای همه ی قفل های درب چوبی و حتی آهنی بکار می رود.

نکته ی اصلی درباره ی سیلندر درب این می باشد که سیلندرها دارای یک اهرمی هستند که این اهرم با کلید می چرخد، این اهرم در سیلندرها می تواند کنار یا وسط باشد. به طور مثال سیلندرهای سرویس اکثراً در وسط سیلندر درب قرار دارند.

انواع سیلندر درب

سیلندر سوییچی

سیلندر سوییچی سیلندری است که از دو طرف درب کلید می خورد که معمولاً برای درب های آپارتمان و یا درب های دیگری که در داخل محیط آپارتمان وجود دارد، استفاده می شود. جنس این سیلندرها یا مغزی اکثراً برنجی و سربی می باشد و همچنین دارای کلیدهای ساده، کامپیوتری و شیاردار نیز می باشد.

سیلندر سوییچی هایی که در بازار وجود دارند اکثراً ساخت کشورهای : ایران، چین، تایوان، ایتالیا و ترکیه هستند.

سیلندر سرویس

سیلندر سرویس همانطور که از نامش پیداست برای درب های سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود. این سیلندرها یا مغزی فقط از داخل و بوسیله ی اهرمی که دارد، قفل می شود و از بیرون درب کلید خور نمی باشد.

جنس سیلندرهای سرویس معمولاً برنجی و سربی می باشد و برندهایی که در بازار موجود هستند، ساخت کشورهای ایران، ایتالیا و چین می باشد.

سیلندر آپارتمانی

سیلندر آپارتمانی در درب های منزل و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد که این سیلندرها از داخل و به صورت شب بند می باشند که با چرخاندن اهرم قفل می شود و از بیرون سوییچ یا کلید می خورد. نوع کلیدهای سیلندر آپارتمانی اکثراً ساده و کامپیوتری می باشد که همراه با سیلندر، کلیدهای 3 تایی ، 5 تایی و 6 تایی وجود دارد.

راجع به جنس سیلندرهای آپارتمانی باید گفت که معمولاً برنجی و سربی هستند.

سایز سیلندرها

یکی از نکاتی که برای خرید سیلندر درب باید توجه داشته باشید، طول یا سایز آن می باشد که هر چقد پهنای درب بیشتر باشد، سیلندر باید بزرگتر باشد.

سایز سیلندرها عبارتند از :

6 سانتی متر

7 سانتی متر

8 سانتی متر

9 سانتی متر

10 سانتی متر

لازم است بدانید که مرسوم ترین سایز سیلندر، سایز 7 سانتی متری می باشد.

از سایز 7 سانتی متر به بالا برای درب های چوبی استفاده می شود حالا چه درب های اتاق باشد و چه درب های ورودی. اگر درب ما ضد سرقت باشد، در مدل های ترکیه ای ( مدل های یراق آلات آن ) از توپی 7 سانتی متر استفاده می شود ولی اگر درب ضد سرقت ما چینی باشد که از سیلندرهای 8 سانتی متر و 9 سانتی و حتی 10 سانتی متری استفاده می شود.

جنس سیلندر درب

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، سیلندر در جنس های مختلفی وجود دارد که این جنس ها معمولاً : برنجی ، آلومینیومی و سربی هستند.

رنگبندی سیلندر درب

سیلندر درب رنگ های مختلفی را دارد که می توانید برای زیباتر شدن نمای کار از این رنگ ها استفاده کنید، این رنگ ها عبارتند از :

طلایی

زیتونی

نسکافه ای

نقره ای

مشکی

طوسی

امنیت سیلندر درب

موضوع امنیت سیلندر درب یکی از مهم ترین موضوعات سیلندر ها می باشد که بعضی از این سیلندرها ضد دریل و ضد اسید می باشند. برای ضد دریل کردن سیلندرها از آلیاژی استفاده می کنند که در برابر دریل و ضربه و یا حتی شکستن سیلندر جلوگیری می کند. بعضی از سیلندرها را در قسمت زیر سیلندر، از تسمه ی فولادی استفاده می کنند که باعث جلوگیری از شکستن سیلندر می شود. بعضی از مدل ها هم به این شکل می باشند که ساچمه ها و فنرهای موجود در توپی را از جنس آبکاری فسفر برنز می سازند که این مدل ها مقاوم به اسید می شوند. همچنین لازم است بدانید که تعداد ساچمه ها هم در بالا رفتن امنیت سیلندرها مهم هستش که می تواند 6 ساچمه، 9 ساچمه و یا 12 ساچمه باشد.

نصب سیلندر درب

نصب سیلندر درب به این شکل است که سیلندر داخل قفل قرار می گیرد و سپس از لای درب یک عدد پیچ به سیلندر بسته می شود و به این شکل سیلندر نصب می شود.

فقط نکته ای که برای نصب باید به آن دقت کنید این است که پیچ آنرا نباید زیاد سفت کنید و یا به نوعی گمان کنید که هر چقدر پیچ را سفت کنید امنیت قفل بیشتر می شود، بلکه پیچ باید جوری سفت شود فقط سر جای خودش قرار گیرد، اگر سیلندر بیش از حد سفت شود، تاب بر میدارد و باعث این می شود که کلید به سختی بچرخد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع سیلندرها داشته اید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد