لولا

" لولا " یکی از یراق آلات مهم و پر کاربرد که بیشترین استفاده را در درب های چوبی و کابینت های آشپزخانه دارد. به طور کلی لولاها انواع و مدل های مختلفی دارند که ما قصد داریم بیشتر با این لولاها آشنا شویم و بدانیم که انواع لولاها کدامند ؟ کارکرد آنها چگونه است ؟ جنس لولا از چیست ؟ برندهای لولا ؟ و سوالاتی مشابه که ممکن است برای خریدارن پیش بیاید و ما قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم تا انتخاب بهتر و دقیق تری داشته باشید. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

لولا چیست ؟

لولا، یراقی می باشد که وظیفه ی نگه داشتن و اتصال درب به چهارچوب و یا یونیت کابینت را بر عهده دارد که وقتی از لولا استفاده می کنیم باعث می شود که به راحتی بتوانیم درب را باز و بسته کنیم.

لولاهای درب چوبی شامل : لولا تخت، لولا قابلمه و لولا پروانه می باشد و لولاهای کابینت شامل : لولا آرام بند کابینتی، لولا خرچنگی، لولا مکمل، لولا توکار، لولا خلاص و لولا فنر معکوس می باشد.

در ادامه به بررسی هر یک از این لولاها خواهیم پرداخت تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

انواع لولا درب چوبی

لولا تخت

لولا تخت لولایی است که مخصوص درب های چوبی می باشد که این لولا از دو بال و یک میله تشکیل شده است که این دو بال توسط یک پین بهم متصل هستند.

کاربرد اصلی لولا برای درب هایی است که لنگه ی آنها ساده است که باید برای خرید به این نکته توجه کنید.

لولا تخت دارای مدل های سر تخت و سرنیزه دار، بلبرینگی و ساده می باشد.

سایز های لولا تخت عبارتند از : 3 ، 3.5 ، 4 ، 5 ، 6 ، 8 و 10 اینچی می باشد.

لولا قابلمه

این لولا هم از دو بال تشکیل شده و این بال ها توسط یک پین بهم متصل هستند. بعضی از افراد به این لولا، لولا قابلمه نیز می گویند. کارکرد لولا قابلمه که یکی از لنگه های درب بر روی آن حرکت می کند و باید دقت داشته باشید که اگر این لولا مناسب وزن و جنس درب نباشد، به مرور زمان باعث ایجاد ساییدگی در لنگه درب خواهد شد.

لولا قابلمه دارای مدل های سر تخت و سر نیزه دار، ساده و بلبرینگی می باشد.

سایز لولا قابلمه شامل : 3 ، 3.5 ، 4 ، 5 و 6 اینچی می باشد.

جنس لولا قابلمه اکثراً برنجی و آهنی می باشد که بیشتر در بازار همین دو جنس وجود دارد.

انواع لولا گازور کابینت

لولا آرام بند کابینتی

لولا آرام بند کابینتی یا لولا پمپی همانطور که از نامش مشخص است داخل آن پمپی وجود دارد که باعث می شود درب به طور آرام و آهسته تری بسته شود. لولاهای ساده درب را با سرعت بیشتری می بندند که وقتی شما درب را رها می کنید با سرعت و شدت بیشتری بسته می شوند ولی در نوع آرام بند، وقتی درب را رها می کنید دیگر با سرعت بسته نمی شود، بلکه درب آرام تر و در دو یا سه مرحله بسته می شود.

جنس لولا کابینت آرام بند مانند دیگر لولاها آهنی می باشد ولی در بعضی از مدل های چینی جنس استیل هم وجود دارد ولی این استیل ها ضد زنگ نمی باشند که به همین دلیل خرید آن مقرون به صرفه نیست.

لولا خرچنگی

از لولا خرچنگی به همراه لولا مکمل استفاده می شود چونکه کاربرد لولا خرچنگی کابینت بیشتر برای درب های کنج می باشد و کاربرد لولا مکمل این است که دوتا درب را بهم متصل می کند که اگر ما بخواهیم فضای بیشتری را در اختیار داشته باشیم و همچنین درب را به راحتی در کنج ها باز کنیم از لولا خرچنگی به همراه لولا مکمل استفاده می کنیم.

لولا خرچنگی دارای مدل های ساده و آرام بند می باشد که در مدل آرام بند، درب آهسته تر بسته خواهد شد.

لولا مکمل

لولا کابینت مکمل یا لولا بای فولد معمولاً برای درب ها یا یونیت هایی استفاده می شود که که کنج کار هستند و قصد داریم تا از فضای داخل کابینت، به درستی استفاده کنیم.

لولایی را که بین دوتا درب و در زاویه ی 90 درجه باهمدیگر قرار می گیرند و متصل می کنند را لولا کابینت مکمل می گویند. لولا مکمل هم دارای مدل های ساده و آرام بند می باشد.

لولا توکار

نام دیگر لولا توکار، لولا خم می باشد که و برای مکان هایی استفاده می کنیم که می خواهیم درب کابینت را داخل یونیت قرار دهیم. عملکرد اصلی این لولاها این است که باعث می شود درب کابینت به بدنه یا یونیت متصل شود و معمولاً به طور عادی درب کابینت روی یونیت قرار می گیرد ولی در مواقعی احتیاج است درب داخل یونیت چهارچوب یونیت قرار بگیرد که از توکار یا خم استفاده می کنیم.

لولا کابینت توکار اکثراً دارای جنسی از نوع آهن است ولی بعضی از مدل ها نیز وجود دارد که از جنس استیل است ولی رایج ترین جنس لولا کابینت توکار، همان جنس آهنی می باشد.

لولا توکار به صورت ساده و آرام بند در بازار موجود می باشد.

لولا فنر معکوس

لولا فنر معکوس یکی از لولاهای متفاوتی است که فنر آن به صورت معکوس عمل می کند یعنی زمانی که لولا را نصب می کنیم، بجای اینکه درب را ببندد، درب را باز میکند. به طور کلی مکانیزم لولا معکوس برعکس لولاهای معمولی است و در صورت استفاده از لولا فنر معکوس، درب در حالت عادی باز خواهد بود. به طور مثال از لولا فنر معکوس در درب های کمد باشگاه یا استخر زیاد استفاده می شود.

برندهای لولا

معروف ترین برندهای لولا عبارتند از :

بلوم

ملونی

اچ تی ان

بهسازان

گماک

کینگ اسلاید

فانتونی

و غیره......

 با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد