آشنایی با قفل درب چوبی

"قفل درب چوبی" یکی از پر استفاده ترین قفل های بازار می باشد و دارای مدل های مختلفی نیز می باشد. همانطور که از نام این یراق پیداست، برای درب های چوبی مورد استفاده قرار می گیرد که به طور مثال می توانیم به درب های ورودی، درب های اتاق و درب های سرویس بهداشتی اشاره کنیم.

در واقع می توان گفت که یکی از مکانیزم های لازم برای باز و بسته شدن درب ها، قفل درب چوبی می باشد که ما این قفل ها را نمی بینیم ولی بسیار کاربردی هستند. دلیل اینکه ما این قفل ها را نمی بینیم به این خاطر است که در درون درب چوبی نصب می شود.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از "یراق آلات" پر کاربرد به نام قفل چوبی بپردازیم، پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

انواع قفل درب چوبی

قفل کلیدی

قفل کلیدی دارای سیلندر نمی باشد و برای استفاده و قفل کردن آن از کلید میله ای استفاده کنید که همراه با این قفل وجود دارد. قفل کلیدی را بیشتر در درب های اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و اصولاً استفاده از این قفل ها بیشتر در درب های اتاق خواب دیده می شود و می توان گفت موارد استفاده برای درب های دارای امنیت کمتر می باشد.

از مزایای اصلی این قفل می توانیم به عمر بالا و قیمت مناسب آن اشاره کنیم.

قفل سرویس

همانطور که از نام این قفل پیداست، برای درب های سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود. قفل سرویس جای کلید ندارد و بجای کلید، دارای یک سوراخی به نام میل چهارسو می باشد که اهرم دستگیره به آن وصل می شود. با استفاده از این اهرم فقط از سمت داخل درب می توانیم درب را قفل یا باز کنیم.

قفل سوییچی

قفل سوییچی سیلندر خور می باشد و به این سیلندر ها سوییچ را کلید می خورد. از لحاظ امنیتی قفل سوییچی امنیت بالاتری نسبت به قفل های کلیدی دارد و به همین دلیل از قفل سوییچی برای درب های ورودی واحد آپارتمان استفاده می شود. البته که می توانیم از این قفل در درب های داخلی نیز استفاده کنیم.

قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت برای درب های ضد سرقت ورودی واحد آپارتمان استفاده می شود. درب های ضد سرقتی که در ایران وجود دارد معمولاً ترکیه ای و چینی می باشند که معمولاً از درب های ترک استفاده می شود.

قفل های ضد سرقتی که برای درب های ضد سرقت ترک استفاده می شوند مکانیزم ساده ای دارند یعنی دارای مکانیزم های معمول مانند : قفل، دستگیره و سیلندر می باشند ولی نکته ی آنها در قوی تر بودن و امنیت بالاتر این نوع قفل ها نسبت به بقیه ها قفل ها است.

لازم است بدانید که قفل ضد سرقت دارای زبانه های میله ای شکل می باشد که وارد چهارچوب درب می شود و این زبانه ها به صورت سه لول و چهار لول می باشند.

قفل کمکی

  قفل کمکی همانند قفل ضد سرقت دارای زبانه های میله ای شکل است که زبانه ها به صورت دو لول، سه لول و چهار لول می باشد. قفل کمکی دارای مدل های سیلندر خور و بدون سیلندر نیز می باشد.

لازم است بدانید که قفل کمکی در بالای چهارچوب نصب می شود و برای بالاتر بردن امنیت درب ورودی، همراه با قفل ضد سرقت نصب می شود.

راجع به کلید های این قفل نیز بد نیست بدانید دارای کلید های چهارپر می باشد.

تفاوت قفل درب چوبی با قفل درب آهنی چیست ؟

موضوعی که باعث تفاوت قفل درب آهنی و درب چوبی می شود سایز بندی آنها است؛ به طور کلی قفل از دو وجه قابل اندازه گیری است :

اول پهنای قفل است؛ این اندازه گیری از لبه ی یک طرف قفل تا سمت دیگر قفل اندازه گیری می شود که این اندازه گیری بر حسب سانتی متر است. این اندازه ها به صورت : ۲.۵ ، ۳.۵ ، ۴.۵ ، ۵.۵ ، ۶.۵ ، ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ سانتی متری می باشند. 

از سایز ۵.۵ سانتی متر به بالا برای درب چوبی استفاده می شود و از سایز ۵.۵ سانتی متر برای درب آهنی استفاده می شود که همین موضوع باعث تفاوت قفل درب آهنی و درب چوبی می شود.

سایز نرمال قفل درب چوبی که اکثراً استفاده می شود پهنای ۶.۵ سانتی متر است که برای دستگیره های پلاک استفاده می شود. برای دستگیره های رزت باید از سایز ۷ سانتی متر به بالا استفاده شود. 

البته موضوعی که برای دستگیره های رزت مهم تر از پهنا است این است که از لبه ی قفل تا جای میل چهارسو دستگیره یا همان وسط میل چهارسو دستگیره اندازه گیری می شود که این اندازه گیری برحسب میلی متر محاسبه می شود. همچنین باید بدانید که به این اندازه، فاصله می گویند. به طور مثال قفل فاصله ۴۵ یا فاصله ۴۰ و یا فاصله ۶۰.

رنگبندی پلاک قفل چگونه است ؟

نکته ی آخری که بد نیست بدانید این است که بعضی از افراد به رنگ جلوی پلاک حساس هستند که البته موضوع مهمی نیست چون که لای درب قرار می گیرد و دیده نمی شود. البته که برای زیبایی بیشتر می توان رنگ پلاک را با رنگ دستگیره ست کرد.

پلاک ها دارای رنگبندی های مختلفی از جمله : طلایی ، نقره ای ، زیتونی و نسکافه ای می باشند که رنگ زیتونی و نسکافه ای کمتر یافت می شود.

برندهای قفل درب 

در بازار برندهای ایرانی مختلفی وجود دارند که کیفیت خوبی دارند مانند : قفل درب چوبی دستگیره ایران ، قفل درب چوبی کلون و قفل درب چوبی فوروارد. همچنین برندهای خارجی بازار عبارتند از : قفل کالی ترکیه ، قفل درب چوبی داف.

برندهای چینی نیز در بازار وجود دارند که شامل : قفل درب چوبی آپادا و قفل درب چوبی سارو. قفل های ایتالیایی هم بسیار خوب هستند و کیفیت بالایی دارند مانند : قفل درب چوبی ویرو و قفل درب چوبی ایزو.

ممنون از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و "خرید قفل درب چوبی" داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد